Kostenbesparing en shareholdersvalue

Kostenbesparing binnen een organisatie is een veelgebruikt middel om onder andere de aandeelhouders tevreden te stellen. Uiteraard is winst maken een doelstelling, maar het aandeel wordt nu eenmaal ook meer waard als de bedrijfspolitiek zich focussed op de kosten.
In veel gevallen is dat een goed middel. Immers als het goed gaat met een organisatie ziet men de kosten vaak navenant oplopen. Hierdoor wordt de nettowinst gedrukt, terwijl dat niet nodig was. De relatie naar de aandeelhouders wordt vaak gemaakt om iedereen er bewust van te maken dat een ontevreden aandeelhouder een slecht signaal is. Kijk bijvoorbeeld naar de ABN AMRO bank, waar dit speelde. ABN AMRO kreeg zijn kosten niet naar beneden. Er werd geklaagd, met als gevolg dat het bedrijf verkocht gaat worden.
Waarom is die aandeelhouder ontevreden? Zijn winst bestaat uit het jaarlijkse dividend. Dit is een afgeleide van de winst. Bij ABN AMRO kon men niet klagen over winst maken. De andere grote reden die een aandeelhouder heeft is de verkoop van zijn aandelen. Vertrouwen in het bedrijf doet het aandeel stijgen en daarmee dus de winst bij verkoop.
Vaak zijn die aandeelhouders pensioenfondsen, particulieren of hedgefondsen. Sommige dienen nog een algemeen belang, maar veel investeerders een eigen belang.
Het mag duidelijk zijn dat de gehele aandelen handel een volledige zeepbel is die de sturing van een organisatie volledig in de war kan brengen. De corrigerende factor waarover ik eerst sprak is totaal ondergesneeuwd geraakt.
Het wordt daarom ook tijd voor maatregelen. Deze maatregelen zouden we het eerst moeten treffen in de handel zelf. Deze zou aan banden moeten worden gelegd met bepaalde minimum aan handelswaar per persoon. Gevaar zou kunnen zijn dat er geen investeerders erop af komen. Echter ziet men vaak dat er alternatieven voor in de plaatskomen. Banken zouden leningsvormen kunnen maken, pensioenfondsen zouden bijvoorbeeld meer kunnen investeren.
Weg met de grijpgrage individueel, en een hartelijk welkom voor de maatschappelijk betrokken investeerder.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>