Kennisbedrijven laten het afweten op internet

Welke sector leent zich nou meer voor internet dan kennisbedrijven. Consultancy-, en opleidingsinstellingen brengen producten en diensten voort die een grote factor kennis bevatten. Sterker nog: internet vindt zijn oorsprong is het uitwisselen van kennis. Via militaire en daarna universitaire kanalen kwam het world wide web tot stand. Maar aan het begin van de 21e eeuw, toont deze sector zich angstvallig stil op het net.

Hoe triest is de stand anno 2000? Kijkt u maar eens op de sites van McKinsey of de Boston Consulting Groep. Het enige wat u er zult vinden zijn promotiepraatjes om er vooral maar te gaan werken. Want het gaat goed met de consultancybedrijven in Nederland. Maar niet op internet.

Internet is het anarchistische medium waar iedereen toegang heeft tot alles. Tot alles wat anderen willen loslaten wel te verstaan. En de kennisbedrijven van Nederland laten maar bar weinig los. Waarschijnlijk zien ze het internet als een grote bedreiging; kennis is immers hun dagelijks brood. Dat bied je toch niet gratis aan via internet?. Internet als bedreiging, niet als kans dus.

Dat is een grote misvatting. Kennis is niet zo heel veel waard. Een paar tientjes hooguit, want dat kost het gemiddelde managementboek tegenwoordig. Kennis toepasbaar maken op dagelijkse bedrijfssituaties, dat kost geld en dat is waar kennisbedrijven zoals consultancykantoren hun boterham mee verdienen. Of waarmee ze aandelen verwerven in de internet-startups die ze adviseren.

Opleidingsbureaus vergaat het al net zo. Allemaal (en het zijn er duizenden in Nederland) hebben ze een website. Maar wat hebben ze te bieden? Veel meer dan wat naam- en adresgegevens bieden ze niet. Klanten konden eens wegblijven als ze meer over hun opleidingen zouden vertellen, lijkt de achterliggende gedachte. Dat de didactiek en niet de informatie de toegevoegde waarde van deze instituten is, lijkt niet tot ze door te dringen. Verdedigen tegen de informatie-revolutie lijkt het devies. Een kentering lijkt in zicht met I-cademy.net waar opleidingsinstituten online opleidingen aan kunnen bieden. Voor een rijksdaalder. En wie echt geïnteresseerd is, melde zich bij het instituut.

Kennisbedrijven kiezen ten onrechte voor de verdediging. Kennis mag gerust worden gedeeld, want kennis toepassen is de echte business. En dat is waar consultancy- en opleidingsinsituten hun geld mee verdienen. Een talent, dat niet te digitaliseren is. Maar wie adviseert deze bedrijve eigenlijk?

Fred Akkerma
Managersonline.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>