Kapper-gate

Naar de kapper gaan. Wie houdt er niet van? Lekker ontspannen je haar laten wassen, een gezellige babbel met de kapster die je ook weer meteen een afspraak bij de maatschappelijk werkster scheelt. Want ja, waarom zou je niet meteen je hele levensverhaal op tafel gooien als je toch moet wachten totdat je haar in de juiste coupe is gesneden? Kappers, lijken best vriendelijke mensen, niet? Om niet gelijk de hele kappersbranche over één kam te scheren, je hebt natuurlijk verschillende genres.

Situatieschets: 15 jarig bestaande kapsalon, 23 kapsters, één baas.

De baas: in dit geval een man, runt de zaak nu voor ongeveer een half jaar. Heeft hiervoor een kapsalon gehad met maar één persoon in het personeelsbestand. Wordt in het diepe gegooid door plotseling verantwoordelijk te zijn voor een goedlopende kapsalon met maar liefs 23 meiden. Dan kom je met je uit één-personeels-bestaand-personeelsbestand-ervaring ook niet erg ver. Dan komt er in mij op, misschien is een cursus management geen slecht idee! Maar mijn mening wordt in dit geval niet gedeeld. Ach, zo’n groot verschil is het blijkbaar niet..

De elite: bestaande uit de kapsters die het langst in de salon werken. Kenmerkend is dat ze altijd een paar, over het algemeen, jongere meiden rondom zich hebben hangen, ook wel de hielenlikkers genoemd. De elite hoeft zich niet aan dergelijke huisregels te houden want zij staan boven het overige personeel en maken daarom liever zelf de regels uit. Ook is het geen uitzondering dat als de elite een van de andere meiden niet mag zij het zo weten te spelen dat diegene ook werkelijk in een slecht daglicht wordt gesteld. De nieuwe baas vertrouwt natuurlijk volledig op zijn personeel, lees: ELITE, en gaat er vanuit dat zij wel weten wat er binnen het team afspeelt ( is dat niet zijn taak?). Als er dus een paar rotte appels in het team zitten, of ze er nu 3 of 10 jaar werken maakt blijkbaar niet uit, moeten deze natuurlijk direct verwijderd worden want de elite denkt dat dit het juiste is om te doen. Wie runt hier de zaak?

De hielenlikkers: zoals eerder genoemd de slaafjes van de elite, want stel je eens voor dat de elite je niet zou mogen! De elite maakt hier handig gebruik van, en kan zo lekker op de troon blijven zitten. Zij worden op hun wenken bediend en kunnen deze hielenlikkers ook nog eens gebruiken om de nieuwtjes van de dag op te vangen. Want als je denkt dat alle meiden onderling dikke vriendinnen zijn, schijn bedriegt! Roddelen is dagtaak één. En of dit nu gaat over je, schijnbaar, beste vriendin of je aartsvijand maakt blijkbaar niets uit! Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat kwaadspreken de werkelijke dagtaak is van een kapsalon, want die klant zo nu en dan staat dit echt niet in de weg.

De-huis-tuin-en-keuken-kapper: naar mijn mening de leukste categorie. Dit is de kapster die je kent van tv, een iets oudere vrouw met gezin en met hart voor de zaak, komt op een punt in haar leven dat zij toe is aan iets nieuws ( dat dit nu toevallig bij je oude baas is). In plaats van dat je collega’s, lees: ELITE, het leuk voor je vinden word je uitgemaakt voor overloper en word je op brute wijze uit de zaak gewerkt.

Ten slotte hebben we nog de leerlingen: ik val zelf geloof ik onder deze categorie. Het zijn meestal de niet-vrijwillige-slaafjes van de elite en daarnaast ook nog van de hielenlikkers, lang leve hiërarchie! Zij werken vaak het hardst en worden, door de meeste, het minst gewaardeerd. Want zijn er geen klanten moet er toch iemand zorgen dat de zaak er enigszins schoon uitziet. En aangezien de leerlingen onderaan de trap staan is dit een perfecte klus voor hen! Want stel je voor dat de beeldige-veelste-lange-nep-nagels van de elite zouden breken. Ja, dan breekt de hel los.

Begin je al een idee te krijgen van hoe het er in zo’n salon aan toe gaat? Het beeld is ineens veel minder rooskleurig, of heb ik het mis?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Sociale vaardigheden