Johnny Slogan

Dreunt bij u ook het geluid uit de TV bij het horen van al die Johnny Slogans? Voor het journaal, na het journaal, voor de film, na de film? Gek word ik ervan. Even een losse greep uit het poëtisch arsenaal van al dit reclamekabaal. Een kleine duik in de merkmarketingpoel des verderf. Wat ze mij al niet doen geloven, die hippe reclamecowboys.

Een zwarte krachtpatser vanisht mijn oxi action intelligence. Bodycruzers, odeur naturizers en groentefit opkikkers slepen mij door mijn ochtendhumeur. Door het vroegtijdig opstellen van een leefdoorplan beleef ik ware wereld deal weken. Die geven mij dan weer voldoende inspirience voor woonbasics. Ik krijg een boost bij het innemen van een amino-peptiden-complex en vergrijp mij vervolgens aan het meest veelzijdige stukje vlees dat toevallig naast mij ligt. 100% antikalk en groots in stralend wit.

Door het gebruik van infiltrerende technologieën en 3 volution varianten voorkom ik voortijdige tanderosie. Chocomeltactiek doet de rest. Dankzij antibacteriële oxydanten krijgt mijn leven uiteindelijk een diamanten glansbooster. Maar heb ik daar eigenlijk wel om gevraagd? Wil ik eigenlijk wel geursymfonieën componeren? Ik heb toch dermalex repair? Ik join de joy van nicotinereceptoren en neem nog maar een bakje koffie. Very sjerp. What else?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jos Steynebrugh
Geheel in Sinterklaas stijl: Rob, je slaat de spijker op z’n kop! Hier mijn persoonlijke top-10 ergernissen t.a.v. de manier waarop sommige fabrikanten/leveranciers omspringen met de consument.

#1: Onderzoek heeft uitgewezen dat . . . .
Verplicht specificatie van instituut, rapportnaam, datum etc

#2: Geluid volume van de commercial
Na de “gepercipieerde temperatuur” nu ook het “gepercipieerde luidheidsniveau” van commercials.
Nu wordt dat bepaald door een of andere technische specificatie, maar die laat echter speelruimte genoeg om een levensgevaarlijke duik naar de afstandbediening noodzakelijk te maken. Laat die luidheid bepalen door een testpannel.

#3: Onontdekte organen
Met stip op nummer 1: lipiden. Maar in de gemiddelde cosmetica promo komen nog tal van zojuist ontdekte organen voor. Goed smeren, hoor, anders ontsteken die dingen.

#4: Oorzaak-gevolg relatie
“Roken is dodelijk” staat er op mijn pakje sigaretten. Dat is statistisch onjuist. Er zijn mensen (zoals mijn opa, die 92 werd en 16 uur per dag rookte) die daar NIET van doodgaan. Ook wordt de suggestie gewekt dat je door niet roken géén exotische kankersoort ontwikkelt. Moet verboden worden. En als het dan toch wordt gedaan, waarom dan niet (zoals vroeger) “bij Koninlijk besluit”? Nu kan ik kanker krijgen zònder Konklijk besluit: een gróót verlies!.

En ALS je dan als overheid echt vindt dat het gevaarlijk is, waarom verbied je het dan niet gewoon? Oh, ja, dom van me: de belastingpenningen natuurlijk. Nou, als ik die lijn doortrek moet ik korting krijgen op mijn ziektekostenverzekering: ik lééf immer korter . . .

Bij die levensmiddelen promo’s zitten er ook een paar waar je spontaan het onverzadigde vetzuur van krijgt. Smeer <sensuur> op je boterham en voorkom kwalen X t/m Z

#5: Bereidingswijze
Het is mij (als ex-yochurt liefhebber) een raadsel hoe mensen nog één hap van dat onschuldig ogende papje langs hun huig kunnen krijgen. Als je weet dat de exotische huppelepup bacterie (poep dus gewoon) eraan gewerkt heeft voordat de consument eraan mag proeven. Maar er zijn legio van die artikelen. Voorbeelden zijn angstzweet van katten (parfum), amoniac bij de-cafeïniseren van koffie, gebruik van zoutzuur bij bereiding van de “belletjes” in je frisdrank etc.
Maar ook suggestieve bewerkingen: dehydrateren (ontvochtigen),

Maar ook als ik lees wat er zoal in diervoedsel terecht komt word ik niet “bien”. Bedorven vleesresten bijvoorbeeld. Nou HEB ik me laten vertellen dat koeien vegetariërs zijn . . .
Publiekelijk aan de schandpaal, dit soort fabrikanten.

#6: Niet /niet goed getest
Denk aan Softenon! Need I say more?

#7: Suggestie
De grens tussen grove leugen en suggestie is niet altijd haarscherp te trekken. Hou nou toch op, fabrikanten, importeurs etc met die doorzichtige draaikonterij. Kom met informatie waar de adspirant koper iets aan heeft en . . . de bestaand gebruiker niet op afknapt (ff teste)

#8: Manipulatie
Met merk X krijg je accuut verkering, merk Y levert je de bewonderende blikken van je hele postcode en vèr daarbuiten. Met auto “P” help je het milieu (lucht komt er schoner uit dan dat het erin ging). Met merk “A” inlegkruisje kun je paardrijden, zwemmen en polstok springen en bij merk “B” heeft men na 6000 jaar eindelijk ontdekt dat de derde oksel van mannetjes babies net even anders zijn dan die van de vrouwlijke leeftijdgenootjes. Bravo, wetenschap, vors verder.

#9: E-whatshowever
Reuk-, smaak en kleurstoffen, anti oxidanten, emulgatoren, stabilizers, anti-allergenen, you name it en het zit wel ergens in je levensmiddelen. Even Googelen “e-stoffen” en je lust helemaal niets meer. Ben je vegetariër? Nou, sterkte dan! Het aantal produkten waar niet een mespuntje “beest” in zit kun je op de vingers van één hand tellen.

# 10: Genetische manipulatie
Dit is een terrein waar wetenschappers nog geen flauw benul hebben van wat ze overhoop halen met copy-paste in de DNA. Dat gééft niet, maar ik wil als consument WEL kunnen kiezen aan welk levensgevaarlijk expiriment ik NU weer meedoe. Op de verpakking dus. Enne . . . verzwijgen levert een onomkeerbare straf.

Lieve vakbroeders marketeers: doe niet mee aan deze vormen van volksverlakkerij. Zoek een baan bij een eerlijke fabrikant/leverancier.

En de arme consument? Wat kan die doen?
Héééééééééééééééééééééél goed uit de doppen kijken en consequent actief vermijden van produkten waarvoor misleidende reclame wordt gemaakt.

Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
www.changeenhancement.nl