Het internet verandert de marketing ingrijpend. Greg Stuart, hoofd van het Interactive Advertising Bureau, schat dat elk jaar wereldwijd voor 220 miljard dollar aan reclameboodschappen weggegooid geld is. Deze boodschappen bereiken het verkeerde publiek of helemaal niemand. De mondiale reclame-industrie zet jaarlijks bijna 430 miljard dollar om.
En toen was het internet er, en dan met name pay per click. De technologie maakt het mogelijk om de verspilling vrijwel volledig te elimineren (in theorie althans, de praktijk is nog weerbarstig. Performance-based marketing: afrekenen op basis van geleverde resultaten - click, print, call enzovoort) in plaats van uitgezonden boodschappen. Cost per action, cost per sale, cost per feed... het is voor veel producten en diensten de toekomst, al zullen sommige dingen, zoals auto’s, cosmetica en alcohol, waarschijnlijk altijd wel branding (per definitie met hoog onmeetbaarheidsgehalte) blijven vereisen.
In de traditionele marketing adverteren bedrijven in de massamedia voor 5 tot 10 procent van hun producten (de blockbusters) waarbij ze hopen dat de brandingeffecten op de rest van hun assortiment afstraalt. Online werkt het anders, zegt Tim Armstrong, Googles hoofd advertising Noord-Amerika: ‘Bedrijven marketen elk individueel product in die grote digitale stroom.’ Van de grootste bestseller tot het marginaalste artikeltje. Internet maakt een eind aan de mediumschaarste: het aantal webpagina’s voor adverteerders waarnaar kan worden doorgelinkt, is oneindig
(bron: Marketing-online.nl)
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>