Hoe vaak kijkt u in de spiegel

Thuis is het vaak een gewoonte. Even in de spiegel kijken of alles goed zit. Soms is het nodig om één en ander te herschikken, een andere keer is even bijwerken genoeg. De normaalste zaak van de wereld.

Maar hoe is dat op uw werk? Kijkt u daar vaak in de spiegel? Even de tijd nemen om te kijken of uw inspanningen tot het gewenste resultaat hebben geleid. ‘Natuurlijk’, zult u zeggen, ‘neem ik zo nu en dan de tijd om te reflecteren. We doen dat ook wel eens in het college en het managementteam’.

Maar kunnen uw collega’s u echt de spiegel voorhouden? Zijn ze in staat om de effecten van uw werk te beoordelen?

Ervaring leert dat u voordeel kunt halen uit reacties van mensen buiten uw organisatie. Mensen die op een andere manier denken en werken dan u. Juist deze mensen kunnen verrassende ideeën hebben. Ze kunnen u helpen om al vroegtijdig een beeld te krijgen van de effecten van uw beleid, uw product of een nieuw plan.

Het helpt u uw werk op een andere manier te organiseren. U werkt voortaan van buiten naar binnen. Eerst vragen voordat u gaat aanbieden. Zo vaak blijken plannen en initiatieven stuk te lopen, omdat te veel gewerkt wordt vanuit aanbod, terwijl het niet past bij de vraag die leeft.

Reflecteren gebeurt vaak pas aan het einde van een lange rit; alsof het een evaluatie is. Maar een goed resultaat of product vereist tussentijdse interacties. Dan hebben de reacties de waarde van goede ideeën en creatieve oplossingen. Anders leiden ze al snel tot commentaren, kritiek en protest.

Interflectie combineert reflectie en interactie. Het helpt u bij het opzetten van een ‘spiegelteam’: enkele personen buiten uw organisatie die in staat zijn met u mee te denken maar ook durven te zeggen of uw plannen het gewenste effect zullen hebben.

Vaker in de spiegel kijken! Een eenvoudige weg naar succes.

Arnoud Leerling
info@leerlink.net

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Emotie management