Channels

Het is niet gemakkelijk om een pro te worden en altijd het beste uit jezelf te halen. Hier zijn de belangrijkste vuistregels om uw doel te verwezenlijken.

  1. Een professionele houding is iets waar je elk uur van de dag aan kunt werken.
  2. De eerste stap is om alle maatschappelijke normen en waarden aan de kant te schuiven. Dit betekent niet dat je moet gaan roven, plunderen of vernielen maar dat je vergeet wat “normaal” is. Wie streeft naar normaal wordt nooit een pro!
  3. Wees altijd eerlijk. Dit principe zal je geen enkele moeite mogen kosten omdat je alleen nog maar verantwoording tegenover jezelf aflegt. Eerlijkheid levert op de lange termijn respect op.
  4. Zeg wat je moet zeggen, neem geen blad voor de mond. Iets niet zeggen levert achteraf spijt op maar zeg het enkel 1 keer.
  5. Spreek met overtuiging. Zorg dat je feiten en voorbeelden paraat hebt. Gebruik krachtige taal en ‘quotes van wijsgeren’. Zeg wat je bedoelt. Geen prietpraat, gezwam, geouwehoer of geleuter.
  6. Wees glashelder en concreet in uw aanbevelingen. Kom nooit met het verhaal dat het om complexe materie gaat en dat nader onderzoek gewenst is. Mensen die dat beweren zijn te dom of te lui om in gewone woorden hun klanten te helpen.
  7. Zoek altijd naar manieren om jezelf te verbeteren. Maakt niet uit wat je doet, er is altijd iemand die het beter kan, zoek die persoon op of zoek naar een manier om het zelf te kunnen. Pas je zelf aan, wees dynamisch en stop nooit omdat het te moeilijk is. Wees nooit content met wie je bent.
  8. Lichaam en geest zijn 1! Zorg dat je in goede conditie bent. Dit betekent dat je 6km in een halfuurtje moet kunnen rennen, minimaal 90 buikspier oefeningen en 30 pushups met gemak kan doen. Heb uitstekende manieren en zie er verzorgd uit! Tip: Ga nooit en te nimmer met een korte broek naar kantoor! Al wordt het de hipste trend ever, … u wordt nooit meer serieus genomen! Investeer in uw tanden, ….een rot gebit, al dan niet met geur, is het eerste wat opvalt.
  9. Wees altijd aardig, tot het moment dat het tijd is om onaardig te zijn,…. Hou niet in, maar ga voluit. Als je bijt, bijt dan door!
  10. Wees zuinig met je tijd. Bewaak tijd zoals een vader zijn dochter, …   Stop alleen tijd in dingen die belangrijk zijn.
  11. Zet de puntjes op de i. Zorg dat het werkt en dat uw klant ermee uit de voeten kan. En niet alleen ‘kan’. Veel belangrijker is dat de klant het daadwerkelijk gebruikt. Anders is een deel van uw werk voor niets geweest en heeft de klant teveel betaalt!
  12. Je succes zal niet onopgemerkt blijven en afgunst zal je snel bereiken. Wees je daarvan bewust en laat nooit blijken dat het je raakt. Laat de haters maar haten, zij zullen zichzelf vernietigen door hun ziekmakende afgunst en hun voortdurende besef tekort te schieten.
  13. Begrijp, bescherm en verbeter uw online reputatie. Controleer uw “footprint” via backgroundchecks en PeekYou.com en blijf op de hoogte door Google alerts. Verdiep en zet in op de social media. Hier valt snel winst te halen mits je elke week er een uurtje in stopt. En dan niet alleen zenden maar zoek de discussie op in blogs. Een echte pro is nooit bang om zijn kennis te delen.
Overdrijving is een uitstekende leermeester. Aan ‘enerzijds anderzijds’ hebben  we niets. Doe er uw voordeel mee! Meer suggesties zijn welkom.

Kennisbank onderwerpen:

Dit artikel is toegankelijk voor Pro-abonnees

Voor € 4 per maand of € 30 per jaar ontvangt u:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
Upgrade naar Pro-abonnement

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x