Hoe koninklijk is het gedrag van klanten nog?

Vergeet het maar, klanten gedragen zich niet meer koninklijk. Adellijk gedrag wat toch minimaal aan een ‘Koning’ toebehoort, kan je wel vergeten. Dan vraag je toch even wat te veel van de dierbare klant. Dé klant van vandaag is een arrogante kwast, onbetrouwbaar, lastig, veeleisend, ongedurig, afstandelijk, komt veelal zijn afspraken niet na en gedraagt zich soms als een anarchist.

Soms word ik gek van klanten. Klanten lijken soms net op de deelnemers van het TV programma “dames in de dop”. Daar proberen ze van straatsletten weer ladies te maken. Verbazingwekkend lukte dat toch uitstekend en overtroffen de resultaten ruimschoots de verwachtingen. Misschien een leuk ideeen om ook zo’n programma te maken met het thema; “klanten in de dop”. Zeker weten dat het een topper wordt en hoge kijkcijfers zal gaan behalen. De kijker die óók klant is, kan dan kijken naar zijn eigen klantenspiegel, zichzelf dus. Beter nog, we noemen het nieuwe TV programma; “Gek op Klanten”. Want ik wil nu wel eens zien wie er echt gek is, de klant of de dienstverlener?

Overigens was het mijn bedoeling een column te schrijven over het voortdurende geweeklaag over de Nederlandse horeca. Ik erger mij elke keer weer kapot over dat oeverloze geklaag in de media en op weblogs. In de meeste gevallen gaat het om gezeur over slechte bediening gedurende een druk en overvol terras. Of over een truttig restaurantje in de zijstraat van een zijstraat waar het eten niet te vreten is en de overdreven culinaire eisen niet werden waargemaakt. De bediening was niet attent en onvriendelijk en wist ook nog niet eens wat Chardonnay was.

Zelden verneem ik klachten over 4 en 5 sterren hotels, conferentiecentra’s en andere mooie horeca bedrijven. Dus geachte journalisten m/v en mediamagnaten m/v, stop met uw droevige geweeklaag. Onze premier wil óók al een ander volk. Als we dan toch bezig zijn, dan ook maar gelijk andere klanten en gasten alstublieft!

Als de journalistiek verlegen zit om leuke ideeën, bel mij dan even. Ik heb altijd wel een leuke story voor je. Over topservice en fantastische belevingen in de horeca bijvoorbeeld. De komende weken zal dit onderwerp overigens wel wat onderbelicht blijven met het EK voetbal in juist ja, die gezellige horeca. Overigens vele dienstverlenende bedrijven buiten de horeca kunnen nog hun vingers aflikken over het hoge serviceniveau in de Nederlandse horeca. Zeker daar waar het gaat om de horeca in het midden en hogere segment. Dus; we spreken af dat we stoppen met het oeverloze en calvinistische “Hollandse” geklaag over de horeca.

Want als gast ben je namenlijk zelf ook medebepalend en verantwoordelijk voor de sfeer in de horeca en is de horeca dus mede een afspiegeling van uw én mijn samenleving. Een bekend spreekwoord zegt; het is beter vliegen vangen met honing dan met azijn! Veel lol en plezier gedurende de EK. En met al jullie hulp wordt dat vast weer smullen. Ik reken op een koninklijke overwinning van onze NL leeuwen!

Fons Bitter

Consulaat voor GastvrijheidManagement

http://www.consulate.nl/

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>