Goed samenwerken is geen toeval

Actueel

Een configuratie van calculatief en participatief HRM-beleid heeft positieve synergie-effecten op bedrijfsprestaties. Een calculatief HRM-beleid dat gefocust is op werknemers als collectief heeft positieve effecten op bedrijfsprestaties. Invloeden op bedrijfsprestaties zijn echter alleen waar te nemen wanneer het beleid toegespitst is op het personeel als collectief. Gebrek aan interne coherentie van HR-praktijken leidt tot suboptimale bedrijfsprestaties. Andersom heeft participatief HR-beleid ook positieve synergie-effecten op bedrijfsprestaties. Ook kunnen verschillende HR systemen goed naast elkaar bestaan. Ze kunnen elkaar zelfs versterken.

Het complimenteren van het personeel hoeft niet per se goed te werken. In elk geval geldt: overdaad schaadt.

Het collectief
Goed samenwerken is in de eerste plaats mensenwerk. Sommigen kunnen dit van nature terwijl anderen er veel moeite mee hebben. Ga dus op zoek naar mensen die het goed kunnen. Er is een grote kans dat zij het ook leuk vinden en dat het hun energie geeft. Dat kan vele malen effectiever zijn dan grote en meeslepende leer- en ontwikkelprogramma’s maken, of samenwerking bij een bestaande afdeling ‘parkeren’. Dat is soms raadzaam, maar alleen met de juiste mensen. Goed samenwerken is immers geen toeval.

Samenwerken gaat beter als de teams zo homogeen mogelijk zijn op het gebied van de leeftijd van de leden. Leeftijdsdiversiteit binnen reflecterende teams beïnvloedt de reflectie in negatieve zin. Lidmaatschap van een team kan dus versterkend, maar ook verzwakkend werken op de prestaties van medewerkers.

Een paar tips om beter samen te werken:

  1. Snel transformeren met de juiste mensen voor de lange termijn
    Houd dus oog voor diversiteit in de organisatie.
  2. Neem effectieve beslissingen waar draagvlak voor is
    Beslis niet tussen de vier directiemuren, want bij solistische besluitvorming ontbreekt commitment bij de rest.
  3. Maak gebruik van de creativiteit
    Betrek uw mensen bij de bedrijfsvorming en doe een beroep op hun creativiteit.
  4. Manage de emoties op een goede manier
    Uw moeilijke taak is het om zowel realisme (korte termijn) als optimisme (lange termijn) uit te stralen.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (samenvatting uit: Management Team en TwijnstraGudde)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Mark Neher
Als je het over managementspeak of wollig taalgebruik wilt hebben, verwijs ik u naar de eerste alinea van het artikel. Wat een naar geschreven stukje!!
Willem Mastenbroek Jr.
Pro-lid
De kunst is om zoveel mogelijk moeilijke woorden aan elkaar te plakken totdat er een onbegrijpelijke zin ontstaat. Wie kan de eerste zin overtreffen?
Jos Steynebrugh
Willem,

Soms leveren ook juist korte zinnen (slogan) onzin op.
Gisteren in het nieuws een kreet van de"hogere intelligentie" van het Vlaams blok Philip Michel Frans (Filip) Dewinter:

"Nationalisten aller landen verenigt u"

Ofwel het kan gewoon niet of hij is plotsklaps een voorvechter voor Eurpa geworden.

Groet,
Jos Steynebrugh
anjo brombacher
Lid sinds 2019
Tja, samenwerken vergt goed (helder) communiceren. Van zin naar weerzin is soms een kleine stap. Als je het begin van het artikel weet te overwinnen is de kans dat je over de eerste allinea struikelt nog steeds erg groot.
Gemiste kans om iets over te brengen, jammer.
Hartgroet,
Anjo Brombacher

Meer over Sociale vaardigheden