Efficiency in verandertrajecten

Bedrijven verspillen jaarlijks miljarden euro's aan inefficiënte veranderingstrajecten. Een op de drie trajecten voldoet niet aan de verwachting en kan als een mislukking worden beschouwd.

Veranderingstrajecten
Als het gaat om de grootste oorzaken van falende veranderingstrajecten in bedrijven, is dit de druk van de alledaagse bezigheden, gebrek aan interne samenwerking, slechte planning en gebrek aan IT-infrastructuur en IT-applicaties. Meer dan driekwart van de bedrijven spendeert tussen de één procent en zes procent van hun omzet aan veranderingstrajecten.

Richtlijnen
De kritieke succesfactoren zijn vertaald in een aantal richtlijnen. Zo is een proactieve houding vitaal: bedrijven moeten zorgen voor verandering voordat de markt verandert. Verder is het belangrijk dat klanten en businesspartners bij het proces worden betrokken; dit vergroot de openheid en dus het vertrouwen. Tot slot moet elke poging tot verandering een zelfstandig project zijn, met bijbehorende monitoring en bijsturing.

Veranderingen lukken alleen als het voor iedereen, vanaf het begin, duidelijk is wat het einddoel is. Veranderingen uit laten werken door het management leidt tot verstarring en verandering uit laten voeren door medewerkers leidt tot chaos. Elk einddoel moet vertaald worden in persoonlijke doelstellingen, waar ook daadwerkelijk op afgerekend wordt.

Lees ook:
De ongeschreven regels van verandermanagement
Hoe er een ander spel van maken?

Procesverbetering, ISO, BSC, coachend leiderschap. “Wel resultaat maar nooit echt succesvol!” De directeur ziet een patroon van weerstand en versloffing. Wat doen opdat men de verantwoordelijkheid oppakt?

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Kluwer Management)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>