Channels

Het succes van managers hangt voor een groot deel af van hoe goed ze erin zijn om hun werkrelaties met andere mensen juist in te schatten.

Managers moeten talloze werkrelaties met medewerkers, collega’s, chefs, klanten en anderen managen. Hun succes hangt voor een flink deel af van hoe ze het op dat punt doen. Dat het managen van werkrelaties een kunst op zich is, blijkt wel uit het feit het bij de meeste managers minstens stukken beter kan.

Werkrelaties zouden kunnen worden verdeeld in twee typen in: ‘onvoorwaardelijke’ relaties zijn onafhankelijk van de (werk)situatie en context, ‘voorwaardelijke’ relaties zijn afhankelijk van de situatie en context. Deze verschillende soorten werkrelaties vereisen verschillende ‘omgangsstrategieën’.

Lees ook:

Geef de werknemer zijn autonomie terug!

Vijanden blijven vijanden
Bij de onvoorwaardelijke relaties staan aan het ene uiteinde van het spectrum vrienden (te definiëren als relaties van onvoorwaardelijk vertrouwen) en aan het andere eind vijanden. Vrienden blijven altijd vrienden, onafhankelijk van de werksituatie. Zoals Harry Truman ooit zei: als je in het bedrijfsleven een vriend wil, neem dan een hond. Dus misschien nog relevanter is dit: vijanden blijven altijd vijanden. Zowel vrienden als vijanden zijn voor eeuwig.

Tegenstanders wisselen
Het gros van de werkrelaties is gelukkig echter voorwaardelijk – afhankelijk van de situatie. Bij de voorwaardelijke relaties staan aan het ene uiteinde van het spectrum bondgenoten en aan het andere eind tegenstanders. Waar het hier om gaat: tegenstanders kunnen bondgenoten worden als de situatie of context zo verandert dat de betrokkenen dat beter uitkomt – en andersom. Zowel bondgenoten als tegenstanders handelen met het oog op hun eigenbelang. Dus als de situatie verandert en daardoor hun eigenbelang verandert, verandert de relatie ook. Je bondgenoot van nu is misschien je tegenstander van morgen – en andersom.

Belangrijke relaties behoeven serieus onderhoud. Absolutely basic: geef een bondgenoot nooit het gevoel dat je alleen maar contact met hem opneemt als je hem ergens voor nodig hebt.

(bron: KLUWER Management)

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x