Echte leiders zijn zakelijke en scherpzinnig

De kunst van leiderschap is om wat er in de externe omgeving gebeurt te incorporeren in de interne strategieën van de onderneming. Dat vereist zakelijke scherpzinnigheid – een kwaliteit die kan worden ontwikkeld.

Zakelijke scherpzinnigheid betekent dat je er goed in bent om het externe businesslandschap (de complexe patronen van trends) te beoordelen en om op basis daarvan (nieuwe) manieren te bedenken om geld te verdienen, de onderneming juist te positioneren en de benodigde strategieën te ontwerpen en te implementeren. Cruciaal, want als het externe landschap verkeerd wordt beoordeeld, kiest het bedrijf een verkeerde strategische positionering en zullen daarna de verkeerde capaciteiten worden ontwikkeld, verkeerde mensen in dienst worden genomen, verkeerde markten worden betreden enzovoort.

Het gaat dus om analytisch vermogen, het grote plaatje in beeld krijgen, een vooruitziende blik, ondernemersgeest, strategische bekwaamheid. Dat is niet iedereen van nature gegeven, maar het goede nieuws is dat u zich er wel in kunt oefenen.

Zes cruciale vragen

Volgens Charan ontwikkelt u uw zakelijke scherpzinnigheid door uzelf steeds weer opnieuw zes vragen te stellen, ze te overdenken en te beantwoorden:

Wat gebeurt er in de wereld van vandaag? Let op, schijnbaar ongerelateerde trends kunnen wel degelijk gerelateerd zijn: bekijk ze in combinatie met elkaar.

Wat betekent het voor anderen? Bezie de trends vanuit meerdere gezichtspunten en vanuit het perspectief van andere belangrijke spelers (klanten, concurrenten enzovoort).
Wat betekent het voor ons? Marktmogelijkheden, investeringsprioriteiten, risico’s, nieuwe wegen...

Wat zou er eerst moeten gebeuren (om de resultaten te krijgen die we graag willen realiseren)? Wat zijn de ontbrekende ingrediënten? Apple moest eerst de iTunes Music Store oprichten om de iPod de wereld te kunnen laten veroveren.

Wat moeten we doen om een rol te spelen? Moeten we acquisities doen? Moet de organisatie worden aangepast? Enzovoort.

Wat is onze volgende stap? Maak altijd een (operationeel) plan voor het komende jaar.

(bron : Kluwer Management)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>