Is doelgerichtleren te leren?

Om doelgericht en selectief te kunnen leren, is het goed de leerstof die je hebt verzameld eerst globaal te verkennen. Daarbij vorm je je een beeld van de structuur en de kwaliteit van het materiaal, de belangrijkste concepten en de samenhang met kennis die je al hebt.

Waar gaat het over?
Hoe is het materiaal gestructureerd?
Hoe moeilijk is het?
Welke voorkennis heb je nodig?
Wat zijn de relaties met wat je al weet?
Verkennen - Hoe doe je dat?

Gebruik de structuur die je in het materiaal kunt waarnemen. Beantwoord per concept, relatie of bewering in de leerstof bovenstaande vragen. Niet meer en niet minder. Bestudeer de stof nog niet inhoudelijk en lees nog niet de hele tekst.

Studieboeken zijn in het algemeen zeer goed gestructureerd. De structuur is eigenlijk op zichzelf al een geheugenhulp en een goede basis om de stof te verkennen. Maar er is ook zeer veel slecht gestructureerd materiaal, zoals slordige publicaties en geïsoleerd materiaal in kranten en tijdschriften, ondoordachte en amateuristische websites, readers en bundels met afzonderlijke wetenschappelijke publicaties. Daarnaast zul je vaak moeten werken met een ratjetoe aan informatie uit verschillende bronnen. Verken dit soort materiaal kritisch:

* Heb je het wel echt nodig? Wat mis je als je het niet leest?
* Is er niks beters beschikbaar?
* Kun je het lezen van dit materiaal uitstellen?

Vaak is het efficiënter met het goed gestructureerde materiaal te beginnen. Daarmee bouw je voorkennis op om het slecht gestructureerde materiaal te kunnen beoordelen. Misschien heb je het dan niet eens meer nodig of hoef je alleen nog maar bepaalde delen te lezen.

Maak een schema van de leerstof

Breng de leerstof in kaart met een visueel schema. Dit is een model van jouw bestaande kennis, de nieuwe informatie in de stof en de gedachten die je daarbij hebt. Met een visueel schema kun je beter nadenken en leren. Je ziet in één oogopslag structuur in de informatie en je komt makkelijker op nieuwe ideeën.

Ga daarbij uit van je leerdoelen en noteer bij elk doel welk materiaal van belang is.

Waarom is het nuttig tijd te besteden aan het verkennen van de leerstof ?

* Je kunt je eigen leerproces zo beter organiseren
* Je kunt vooraf de delen van het materiaal selecteren die van belang zijn voor wat je wilt leren
* Je ontdekt voorkennis die je nodig hebt, ofwel nieuwe leerdoelen
* Je kunt de nieuwe kennis beter onthouden

Doordat je met behulp van een visueel_schema eerst een conceptueel raamwerk opbouwt en verbanden met bestaande kennis ontdekt, kun je nieuwe kennis beter onthouden door associatie. Je geheugen werkt nu eenmaal beter als je verbanden ziet tussen de nieuwe kennis en de kennis die je al hebt.

Als je eenmaal de weg weet te vinden in de leerstof, kun je deze gericht verwerken op basis van vragen die je jezelf stelt. De stof benaderen vanuit je eigen leerdoelen is leuker dan alles bladzijde voor bladzijde lezen

(bron: ManagementSupport)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>