Deep throat Webloging

Steeds meer werknemers starten een weblog over hun werkgever. Amerikaanse bedrijven als Microsoft (2000 bloggende werknemers) en Sun (1000 bloggende werknemers) laten zien hoe deze ontwikkeling in korte tijd om zich heen heeft gegrepen. Deze en andere bedrijven hebben via deze (externe) corporate blogs een nieuw en directer contact met de markt opgebouwd. In de tweede golf van corporate blogging zien we dat ook kritische werknemers hun stem laten horen. BusinessWeek heeft voor haar coverartikel "Troubling Exist At Microsoft" volop gebruik gemaakt van (anonieme) bloggende bronnen.

Decoverstory van BusinessWeek beschrijft (uit de editie 26 september a.s.) hoe allerlei getalenteerde werknemers Microsoft aan het verlaten zijn. In een gerelateerd artikel in hetzelfde nummer is een interview te vinden met 'Microsoft's Deep Throat'.

Deep Throat was destijds de geheime bron in het Watergateschandaal en is in dit verband de geheime stem achter Mini-Microsoft. Mini-Microsoft is een weblog die inmiddels een erg open schrijft over de vele interne meetings, de afnemende motivatie, de trage oplevering van nieuwe releases en ga zo maar door.

Microsoft's CEO Steve Ballmer is er niet echt blij mee. Hoewel hij trots is op zijn empowered werknemers ("If you take a look broadly through our company, we've got more empowered, innovative people than any other company in the world"), vind hij de weblogs niet de plek om niet de plek om de polsslag van zijn bedrijf te laten opnemen. In een van de andere BusinessWeek artikelen (Steve Ballmer Shrugs Off The Critics) zegt hij daarover het volgende (via Ed Brill

Aangenomen wordt dat het aantal bedrijven met richtlijnen voor bloggende werknemers na dit verhaal weer verder zal toenemen. Volgens een recente whitepaper van Edelman & Intelliseek werkt 70% van de (Amerikaanse) bedrijven nog zonder richtlijnen. Dat getal zal in Nederland nog vele malen hoger liggen. In de Frankwatching Wiki is overigens een heel dossier over spelregels voor bloggende werknemers te vinden.

Bron en meer over Weblogging: FRANKWATCHING

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE  >>

Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--