Stadslogistiek in Amsterdam: lichter op de Wallen

In april was de mini-conferentie Lichter op de Wallen, georganiseerd door het Amsterdamse programma Stedelijke Logistiek. Tijdens deze bijeenkomst gingen ondernemers, logistieke partijen en gemeente in gesprek over een nieuw logistiek systeem voor de Wallen en Lastage. De aanleiding was de noodzaak om kwetsbare bruggen en kades te beschermen én de bereikbaarheid van het gebied te behouden.

Dagelijks bestuurder van het stadsdeel Centrum Nienke van Renssen benadrukte het belang van een gezamenlijk nieuw systeem. “Het huidige systeem piept en kraakt,” stelde ze. Een gewichtsbeperking van 3,5 ton lijkt voor de gemeente een effectieve maatregel, maar dat roept veel vragen op. De projectleider schetste de problemen van het huidige lappendeken aan regels en de ontoegankelijke infrastructuur. Vijf thematafels gericht op afval, bouwlogistiek en horeca/retail gingen in gesprek over de gevolgen van de 3,5 ton-beperking en bespraken mogelijke oplossingen.

Afvalinzameling stuit op meer verkeersbewegingen, hogere kosten en handhavingsproblemen. Oplossingen liggen in gezamenlijke overslagpunten, vervoer over water en gebundelde inzameling. Voor specialistisch afval zoals frituurvet zijn uitzonderingen nodig.

Bouw- en verhuissectoren vrezen een veelvoud aan vervoersbewegingen en stijgende kosten. Kansrijke alternatieven zijn bouwhubs, vervoer over water in combinatie met rupsvoertuigen voor de ‘last mile’, en aanpassingen in regelgeving voor voertuigen tot 7 ton.

Voor horeca, retail en pakketdiensten zijn de zorgen talrijk: onvoldoende stallingsruimte, gebrek aan lichte koelwagens, oplopende personeelskosten en risico op bevoorradingsproblemen. Verkenningen richten zich op ruimere venstertijden, mini-hubs, pick-up points, vervoer over water en een slim routeringssysteem.

Een gedeelde zorg is dat ondernemers recent hebben geïnvesteerd in elektrische voertuigen die door hun gewicht straks mogelijk niet meer het gebied in mogen. Daarbij wordt ook gewezen op de noodzaak om voedselveiligheid te waarborgen en kades toegankelijk te houden. De bijeenkomst sloot af met een duidelijke boodschap van het stadsdeel Centrum. De input wordt zorgvuldig meegewogen in het voorkeursbesluit dat deze zomer voorligt. De zoektocht naar een toekomstbestendig logistiek systeem is gestart en vraagt om samenwerking, maatwerk en bestuurlijke lef.

Lees ook: Wat heeft 5 jaar Agenda Amsterdam Autoluw voor stadslogistiek betekend?

 

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE  >>

Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--