De gemeente Rotterdam ontwikkelt een nieuw Verkeerscirculatieplan (VCP) met als doel de stad beter bereikbaar, veiliger en leefbaarder te maken. Hoewel het plan belangrijk is voor alle weggebruikers, heeft het ook grote gevolgen voor de stedelijke logistiek. Via de Adviesgroep Stadslogistiek Rotterdam heeft Transport en Logistiek Nederland (TLN) samen met evofenedex en andere partners aandachtspunten ingebracht die essentieel zijn voor een werkbaar en toekomstbestendig VCP.
Logistiek vraagt om flexibiliteit en duidelijkheid
De logistieke sector pleit voor tijdige communicatie over verkeersmaatregelen, zodat bedrijven hun processen kunnen aanpassen. Een minimale aankondigingstermijn van zes maanden is cruciaal. Ook vraagt de sector aandacht voor de volgorde en samenhang van grote infrastructurele ingrepen, zoals de renovatie van de Brienenoordbrug en het herinrichten van het Hofplein.
Toegang tot de stad tijdens venstertijden
Een belangrijk knelpunt in het voorstel is het uitsluiten van logistiek verkeer door verkeersfilters, zelfs tijdens venstertijden. Dit zou bevoorrading ernstig belemmeren. De adviesgroep pleit ervoor om filters tijdens venstertijden open te stellen voor logistiek verkeer, met name op cruciale routes zoals de Meent, Aert van Nesstraat en Heemraadsingel.
Meer laad- en losplekken, beter verspreid
Voor een efficiënte bevoorrading zijn voldoende laad- en losplekken essentieel. De adviesgroep wijst op het belang van goede spreiding, bijvoorbeeld in drukke straten zoals de Aert van Nesstraat en de Nieuwe Binnenweg. Dit voorkomt onveilige situaties en verbetert de logistieke doorstroming.
Zero-emissie logistiek versnellen
De adviesgroep benadrukt het belang van verduurzaming en stelt voor om in het VCP ruimte te maken voor ontheffingen voor zero-emissie voertuigen. Dit bevordert de inzet van schone vrachtwagens en bezorgdiensten en helpt Rotterdam zijn klimaatdoelen te behalen.
Samenwerking en heldere tijdslijnen nodig
Tot slot roept de sector op tot meer structurele samenwerking en helderheid over de tijdslijnen van het VCP. Door al in een vroeg stadium mee te denken over het totaalplan, kunnen logistieke partijen bijdragen aan een uitvoerbaar en realistisch verkeersplan dat werkt voor zowel de stad als de logistiek. De logistieke sector ziet het VCP als een kans om tot een slimme, veilige en duurzame inrichting van de stad te komen—mits er ruimte is voor maatwerk en dialoog.
Bron: TLN en evofenedex
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--