Logistiek in tijden van dreiging: transportsector krijgt militaire rol

De Nederlandse transportsector bereidt zich stilletjes voor op een mogelijke inzet bij militaire noodsituaties. Defensie heeft een nijpend tekort aan vrachtwagens, chauffeurs en speciaal materieel zoals diepladers en ADR-voertuigen. Als spanningen in Oost-Europa verder oplopen, moeten Nederlandse logistiek bedrijven klaarstaan om – tegen betaling – capaciteit te leveren. Uiterlijk in juli wordt bekend hoeveel en wat precies nodig is. Parool gaat in gesprek met transportondernemers.

Flexibiliteit

Transportondernemers worden gevraagd niet alleen voertuigen beschikbaar te stellen, maar ook personeel – mogelijk zelfs reservisten. De nadruk ligt op flexibiliteit: de inzetmomenten zijn onzeker, en het civiele goederenvervoer (zoals bevoorrading van supermarkten en ziekenhuizen) mag niet stilvallen. Ondertussen steekt de sector de koppen bij elkaar. Bedrijven verkennen gezamenlijke inschrijving op de tender, waarbij ook wordt gekeken naar risico’s, afhankelijkheid van buitenlandse chauffeurs en de veiligheid van medewerkers bij daadwerkelijke inzet.

De bereidheid om bij te dragen is opvallend groot. Veel ondernemers voelen een mix van verantwoordelijkheid, economische logica en een vleugje vaderlandsliefde. “Wij kunnen geld verdienen dankzij een vrij en veilig Europa”, zegt een betrokken ondernemer in Parool. Toch blijft het spannend: wil je als bedrijf je mensen inzetten in een conflictgebied, of alleen materieel leveren?

Urgentie en discretie

Defensie benadert deze samenwerking met urgentie én discretie. Contracten zijn geheimhoudingsplichtig, maar de inzet is helder: zonder civiele logistiek functioneert het leger niet. De sector wordt zo – bewust of onbewust – een cruciale schakel in de nationale veiligheid. De tijd van vrijblijvendheid lijkt voorbij.

Hoe groot de afhankelijkheid van buitenlandse chauffeurs is, bleek uit een marktconsultatie van Defensie uit 2023. Het aantal vrachtwagens dat bedrijven kunnen vrijmaken daalt met twee derde zodra de eis wordt toegevoegd dat de chauffeur een Nederlander moet zijn.

Bron: Parool

Lees ook: Dreiging vraagt om versterking van de krijgsmacht én de defensie-industrie

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE  >>

Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--