Intelligent toegangsbeheer voor het sturen van stedelijke mobiliteit

Enkele weken geleden was ik op het Amsterdamse Beursplein5 het Vastgoedevent over onder meer mobiliteit en de aanpak van een autoluwe binnenstad. Tijdens het debat met verkeerswethouder Melanie van der Horst en parkeerexpert Patrick van Bruggen werd duidelijk dat autoluw vooral nog een ideologie is, dat er nog een echte samenhangende visie op de aanpak moet komen en er eigenlijk geen kennis en geld is voor de uitvoering.

Natuurlijk kwam het ‘gepauzeerde’ palenplan in de Jordaan aan de orde. Aanwezige bewoners en ondernemers snappen niet dat voor ouderwetse palen is gekozen en niet voor intelligent, of selectieve, toegangsbeheer; slimme virtuele palen.

Vooraf bepaal je wie wel en niet toegang tot de Jordaan krijgt: bewoner, mantelzorgers, doelgroepenvervoer, taxi en natuurlijk de nooddiensten. Bij intelligent toegangsbeheer gaat handhaving met kentekencamera’s. Een paar kentekencamera’s en klaar, toch? Het pilotproject op de Wallen is nog voor de pilot goed en wel startte in 2022 al gestopt. Mogelijk strandt de aanpak om touringcars buiten het centrum te houden hierop ook. Hoe ga je dit handhaven?

In veel steden (Nederland en ver daarbuiten) zijn toepassingen van intelligent toegangsbeheer met onder meer het Europese GeoSence project. In Nederland is Groningen koploper. De techniek is niet het probleem; als je diepe zakken hebt. De koppeling van systemen (voor handhaving en ontheffingen) is wel lastig.

Echter, het beleid voor intelligent toegangsbeheer is het grootste obstakel: wie mag straks nog waarom de buurt in? En hoe gaan we de uitvoering en handhaving organiseren? Wat is eigenlijk het handelingsperspectief van de gemeente? Een spannende vraag is hoe je de mobiliteit van bewoners en ondernemers in de buurt daarmee wilt beïnvloeden. Dan moet je 10 tot 20 jaar vooruit kijken. En daarbij de brede welvaart voorop stellen. Wat wil je bereiken?

Over het debat? Dat ging op z’n Amsterdams alle kanten op… openbaar vervoer, auto, knippen, de rol van de centrale stad, stadsdelen en de Vervoerregio en zelfs ratten op straat. Het bestuur van het stadsdeel centrum lijkt ‘informeren’ en ‘participeren’ door elkaar te halen. Dan kom je samen niet verder.

Wat autoluw nu echt is, weet ik nog steeds niet. Daarover gaan we verder in gesprek. En intelligent toegangsbeheer? Dat gaat nog jaren duren. Is het nodig? Absoluut. Dat begint met beleid voor intelligent toegangsbeheer. Kijk daarbij vooral goed naar wat andere steden al hebben geleerd.

Walther Ploos van Amstel.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>