Wie vliegt ken de problemen. Bagage is zoek, vluchten raken vertraagd of vallen door kapotte vliegtuigen uit. Het gaat om tienduizenden getroffen passagiers in de afgelopen maand bij alleen al KLM. Volgens Paul Vaneker van EUclaim zorgen het hoge aantal vluchtannuleringen voor grote ontregeling in de reisplannen van passagiers. Dit leidt tot gemiste zakelijke afspraken, conferenties en belangrijke privéverplichtingen. Dan is de claim die je kunt indienen vaak een schrale troost.
De EU-ministers hebben ingestemd met een ingrijpende hervorming van de compensatieregels bij vluchtvertragingen en annuleringen. Consumentenorganisaties reageren woedend: zij vrezen dat miljoenen reizigers hun recht op schadevergoeding verliezen.
Volgens het nieuwe voorstel hebben passagiers op vluchten tot 3.500 kilometer pas recht op compensatie bij een vertraging van minimaal vier uur, en bij langere afstanden pas vanaf zes uur. Nu ligt die grens op drie uur. Tegelijkertijd worden de maximale vergoedingen verlaagd: van 250-600 euro naar maximaal 300 euro voor korte en 500 euro voor lange vluchten. Consumentenbond en EUclaim spreken van een “monsterlijk plan” dat tot 85% minder vergoedingen leidt. Ze waarschuwen voor afnemende prikkels bij luchtvaartmaatschappijen om op tijd te vliegen.
De steun van landen met belangen in nationale luchtvaartmaatschappijen – waaronder Nederland – was cruciaal voor het akkoord. Dat Nederland op het laatste moment toch voorstemde, wordt toegeschreven aan het belang van KLM. Luchtvaartmaatschappijen zijn gematigd positief: passagiers mogen voortaan zelf vervangende vluchten boeken (met een vergoeding tot vier keer de ticketprijs) en bagage wordt beter verzekerd. Tegelijk wijzen zij op mogelijke nieuwe coördinatieproblemen. Analisten vrezen dat de toch al beperkte groep die nu compensatie krijgt, straks nog kleiner wordt.
De nieuwe regels zijn nog niet definitief. Het Europees Parlement kan het voorstel nog aanpassen. Maar de richting is duidelijk: passagiersrechten wijken voor de belangen van de luchtvaartmaatschappijen. Of het Parlement de balans nog kan herstellen, is de vraag.
Triest is dan voor internationale treinreizigers nog steeds niets is geregeld. Je hebt geen enkele rechten als treinreiziger? Het is mij nog nooit gelukt een claim voor een vertraagde of gecancelde trein succesvol in te dienen (of je krijgt een voucher die je vervolgens nergens kan inwisselen).
Lees ook: Internationaal reizen met de trein? Ik zou dolgraag willen, maar wat gaat het moeizaam
Foto: Bram Snikers
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--