De Amsterdamse dieselsoap wordt vervolgd

Gemeente Amsterdam heroverweegt de aanbesteding van 37 dieselvoertuigen voor afvalinzameling. De wethouder denkt nu dat de gemeente met 27 (bio)dieselvoertuigen toe kan; dat zijn er 10 minder. De eerdere plannen leiden tot commotie en boze reacties.

De brief van de wethouder voelt als dat briefje dat je je ouders laat schrijven omdat je gespijbeld hebt. Wat moet het bedrijfsleven hiermee? Ik heb een dubbel gevoel. Is het de wake-up call die we nodig hebben dat 1 januari 2025 dichterbij is dan we denken en we dus vandaag aan de slag moeten? Of is de brief van de wethouder een goede voorbeeldbrief voor het aanvragen van de pauzestand en uitstel?

Uitstootvrij rijden is complex

De wethouder belooft dat het gemeentelijk wagenpark aan de kaders van het actieplan en de uitvoeringsagenda voor uitstootvrij rijden voldoen. Uiterlijk 31 december 2029 heeft de gemeente een uitstootvrij wagenpark. Echter, bij de aanbesteding van nieuwe inzamelvoertuigen is gebleken dat dit complex is: "De continuïteit van de bedrijfsvoering (en daarmee de uitvoering van de wettelijke inzameltaak) borgen, in combinatie met de ambitie om zo snel mogelijk de transitie te maken naar uitstootvrij is uitdagend".

Niet duidelijk is wat de wethouder gaat doen als de inzamelvoertuigen niet op tijd geleverd kunnen worden. De levertijden van dieselvoertuigen zijn op dit moment anderhalf jaar. Dat klokje gaat pas lopen als de gemeente heeft besteld.

Pauzestand voor ondernemers?

De wethouder zegt dat dit een complex en groot transitieproces is waarbij een integrale aanpak onontbeerlijk is. Daarom gaat het college de organisatie van de verduurzaming van het wagenpark steviger neerzetten en nauwlettend in de gaten houden.

De uitleg van de wethouder laat zien hoe complex elektrificeren is in de praktijk. Dat geldt ook voor het bedrijfsleven. Zou de wethouder bij de behandeling van de plannen voor uitstootvrij rijden, na de zomer, pleiten voor een pauzestand bij de zero emissie zones?

Kan het ook anders?

Helaas zegt de wethouder niets over de toekomst van de inzameling in Amsterdam. Kan het ook anders? Waarom werkt de gemeente bij de inzameling niet meer samen met andere partijen (zijn de voertuigen wel nodig)? Dat initiatief loopt al met Green Collective? Hoe past deze aanschaf in het toekomstige afvalinzamelbeleid? Kunnen we niet veel meer over water afvoeren?

Walther Ploos van Amstel.

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>