ABNAMRO pleit voor tolheffing op infrastructuur

Nederland heeft een groeiend probleem met de financiering van zijn wegen, bruggen en andere infrastructuur, stelt ABNAMRO. Rijkswaterstaat komt nu al miljarden tekort om alles goed te onderhouden en te vernieuwen, en de komende jaren loopt dat bedrag alleen maar verder op. Tegelijkertijd nemen de inkomsten uit brandstofaccijns af, omdat steeds meer mensen elektrisch gaan rijden. Dat betekent dat een volgend kabinet moet ingrijpen: de kosten stijgen, terwijl de inkomsten dalen.

De meeste grote partijen – GroenLinks-PvdA, CDA, VVD en D66 – vinden dat het belastingstelsel voor automobilisten moet worden aangepast. Een veelgenoemde optie is een belasting per gereden kilometer. Dat kan via een jaarlijkse afrekening, zodat de privacy van automobilisten beter beschermd blijft. Maar het heffen van tol op bepaalde trajecten, bijvoorbeeld rond grote steden, kan juist effectiever zijn om files te verminderen. Bij zo’n systeem kunnen de tarieven bovendien verschillen, bijvoorbeeld hoger tijdens de spits of voor bepaalde voertuigen.

Tol heeft nog een ander voordeel: het maakt het makkelijker voor de overheid om investeerders en bouwbedrijven aan te trekken die willen meebetalen aan grote projecten. Dat kan zonder dat de staatsschuld meteen oploopt. Daarvoor moet de overheid wel duidelijke en aantrekkelijke voorwaarden stellen, zodat partijen bereid zijn te investeren.

Bron: ABNAMRO

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE  >>

Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--