De combinatie van outsourcing en competentiemanagement kan leiden tot een verbetering van de innovativiteit en kennispositie van een bedrijf.

Outsourcing heeft al lang niet meer exclusief betrekking op facilities zoals kantine en schoonmaak. Primaire activiteiten zoals customer service en research & development worden steeds vaker uitbesteed. Dat maakt het voor uitbestedende bedrijven mogelijk om zich geheel te focussen op hun kerncompetenties.

Kerncompetenties kunnen worden geformuleerd als zaken waarmee een bedrijf zich kan onderscheiden van de concurrentie, en die echte waarde voor klanten genereren. Een kerncompetentie staat niet gelijk aan technologie, want het is veeleer het samenspel van bedrijfsprocessen, vaardigheden en technologie die de werkelijke kerncomptenties opleveren.

Lees ook:

Humanity by Design

Via de matrix van Kraljic kan een bedrijf het karakter van de gewenste uitbestedingsrelatie scherp krijgen. De vier categorieen van de matrix vereisen verschillende trajecten die moeten worden doorlopen. De uitslag van de analyse geeft ruwweg vier opties voor verdere actie:

1) Investeren in kernfuncties;
2) Strategische allianties ontwikkelen;
3) Flexibel uitbesteden;
4) Structureel uitbesteden.

Vervolgens worden de eigen kerncompetenties versterkt of uitgebreid, en de rest kosteneffectief ge-outsourced.

(bron: RECRUITER)

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x