Een bonus van 36 miljoen

Nederlandse consumenten kenden aan verkopers van wit- en bruingoed de afgelopen jaren een bonus van 36 miljoen Euro toe. Ze dachten daarmee verlengde garanties op hun zojuist gekochte spullen te kopen. Het was weggegooid geld want volgens het Burgerlijk Wetboek hebben consumenten altijd recht op een deugdelijk product.

Deze keer zijn het niet die vermaledijde banken of verzekeraars. Ditmaal zijn het de verkopers van wasmachines, koelkasten, televisies en andere onmisbare gebruiksvoorwerpen en hebbedingetjes die het belang van de klant niet centraal stellen.

Het marketingtrucje is simpel. Lok mensen naar je winkels met een fantastische aanbieding en creëer na de eigenlijke aankoopbeslissing extra vertrouwen door tegen betaling extra zekerheid te verkopen. Niet een of twee jaar garantie, nee liefst vijf jaar garantie op uw aankoop. Voor € 62,- extra, want dat is wat een verlengde garantie gemiddeld in de praktijk blijkt te kosten.

Om je verkopers aan te zetten tot actie bied je ze een provisie per geslaagde verkoop en/of verplicht je ze om iedere week een minimum aantal verlengde garanties te verkopen. In twee jaar tijd leidde dat tot maar liefst 581.494 geslaagde transacties en € 36 miljoen extra omzet.

De Nederlandse Consumentenautoriteit, de dienst van het Ministerie van Economische Zaken die toezicht houdt op de eerlijke handel tussen bedrijven en consumenten met als uitgangspunt de economische belangen van consumenten, prikt de marketingballon nu door.

Zij wijzen er fijntjes op dat het Burgerlijk Wetboek al lang stelt dat een product gedurende de te verwachte levensduur probleemloos mee moet gaan. Gaat een product toch eerder stuk dan kan door de consument een beroep worden gedaan bij de leverancier die kan besluiten tot reparatie, vervanging of geld terug geven. De kosten voor de consument hangen af van de tijd dat hij zijn gekochte artikel al gebruikt heeft. Gaat een artikel bijvoorbeeld normaal vijf jaar mee en is het bij de reparatie al twee jaar gebruikt dan betaalt de consument tweevijfde van de kosten.

Dat is ongeveer het zelfde als in de voorwaarden van de bijkoopgaranties staat. Het enige voordeel voor de consument volgens de Consumentenautoriteit: de winkeliers doen minder moeilijk richting klant over het repareren van de kapotte spullen.

Opnieuw hebben wij, marketing- en verkoopmanagers, opzettelijk de belangen van onze cliënten ondergeschikt gemaakt aan de onze. Wederom hebben we provisiegedreven managementsystemen ontworpen en geïmplementeerd om onze mensen aan te sporen om onze eigen ondernemersrisico’s grotendeels af te wentelen op onze cliënten.

Wilt u een eerlijke en betrouwbare relatie met uw klanten opbouwen zodat ze steeds opnieuw bij u kopen en het aan hun vrienden doorvertellen? Wilt u hen zelfs fans van uw merk maken?

Geef ze dan een echte verlengde garantie en betaal die uit uw eigen zak. Dat is gegarandeerd een betere marketingstrategie.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jos Steynebrugh
Marketeers hebben de neiging om voor marktsegmenten “troetelnaampjes” te verzinnen. Dingen ‘bij de naam te noemen”. Bij de nickname dan. Zo zijn daar bijvoorbeeld de soepplas (soepmarkt), bloedplas (menstruatiemarkt), en de absolute topper: angstzweetplas (verzekeringen). Die laatste is de meest misbruikte op de aardkloot. Als je het bedrag bekijkt dat Jan Modaal uitgeeft aan verzekeringen schrik je je een hoedje van verzekeringspapieren: angst verkoopt als de hel.

Digitale haaruitval
Ik kocht een plasmascherm voor mijn PC. Redelijke prijs, onder de arm mee, prima. Of ik interesse had voor een “pixelgarantie”. Een WATTE? Een PIXELGARANTIE, meneer. Er volgt een technische uiteenzetting die dramatisch veel beter is dan zijn kennis van de apparatuur zelf. Kijk, meneer, het kan zijn dat na enkele dagen een vlekje op het scherm verschijnt. Een pixel die het of niet of te overdreven goed doet. En da’s verdomd irritant. Maar het erge is dat het verder kan gaan . . .

Ik ben totaal onthutst en absoluut van slag bij de nauwkeurige beschrijving van deze afgrijselijke beelden. Ik zie in gedachten al elke morgen de onderkant van mijn scherm bezaaid met dode pixeltjes. Een soort digitale mierenplaag. De vergelijking met haaruitval bij een chemokuur de dood tot gevolg hebbend dringt zich op. Het zal je maar overkomen . . .

Maar ik ben niet voor één pixelgaatje te vangen. Dus wil ik weten wat de garantie van de leverancier dan inhoudt. Vaag antwoord. OK, andere ingang: na hoeveel tijd gebeurt dat dan meestal, die versnelde aftakeling? Nou, zo na enkele dagen tot één maand meestal, dus, reeds meneer, dus.

Mijn mainframe heeft alle informatie vermalen en er plopt een oplossing naar boven. Weet je wat, zeg ik tegen de verkoper, geef me díé maar. Ik wijs op een scherm op de plank dat er twee weken geleden ook al stond te staan en zes dagen per week gewerkt heeft.

Nu is het script van de verkoper duidelijk in de war. Na enkele seconden totale radeloosheid bij de verkoper klaart zijn gezicht op. Hij is eruit. Nee, meneer, daar kunnen we niet aan beginnen. Stelt u zich voor dat iedereen . . .

Ga je chef maar halen, zeg ik. Nu bindt hij in. Hij komt een stapje dichterbij, kijkt nerveus naar de anti-dieven-camera’s en vanachter zijn hand fluistert hij in mijn oor: dit zijn de instructies van de chef, meneer. We zijn nu partners in het grote geheim.

Ik beloof hem twee dingen. Éen is dat ik het ding persoonlijk door de winkelruit zal gooien mocht ie kapot gaan en twee dat ik het aan NIEMAND zal vertellen. Cross my heart.

Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
www.changeenhancement.nl

Chantelle de de Ruijter
Lid sinds 2019
Jos,

Ik heb genoten van je schrijftalent, waar kan ik meer columns van je lezen?
ps
Ik heb laatst €75,- korting bedongen in ruil voor een verlengde garantie van €50,-.

Chantelle de Ruijter
Trainer onderhandelen


Jos Steynebrugh
@Chantelle

Wow, dat zit wel wat ongemakkelijk met zo'n pluim . . .
Als je boven aan de pagina bij zoeken mijn achternaam ingeeft vind je d'r nog "tig".

Goed uitonderhandeld trouwens!!!

Groet,
Jos Steynebrugh

Willem Mastenbroek
Pro-lid
@ Jos en Chantelle: De namen in de box "Lijst van column auteurs" op elke column pagina, linken met de columns van de genoemde auteur. Wel zo gemakkelijk!

Willem Mastenbroek
Hoofdredactie ManagementSite