Driekwart van de werkgevers in Engeland en 80 procent van de werknemers heeft last van luie collega’s. Veertig procent van de employees geeft aan dat hun chefs de luiaards ongemoeid laten.

De helft van alle werknemers, die zijn ondervraagd door een Britse onderzoeksbureau, zegt samen te werken met een collega die lui en niet capabel is. Het percentage employees dat klaagt over ondermaats presterende collega’s, is groter bij bedrijven met meer dan 1.000 employees (84 procent) dan bij bedrijven met minder dan 50 werknemers (50 procent).

Onderzoeksbureau YouGov ondervroeg 2.500 mensen in opdracht van het Britse bedrijf Investors in People, dat zich op effectieve bedrijfsvoering richt. Volgens een woordvoerder van Investors in People is het belangrijk dat werknemers die de kantjes ervan aflopen, worden aangepakt. ‘Als dat niet gebeurt, veroorzaken de luie collega’s wrevel bij de anderen en dat komt de productiviteit in een organisatie niet ten goede.’

Lees ook:

Een gezond leerklimaat voor gezonde professionals

Overdreven
De gedupeerde werknemers klagen dat ze langere dagen maken om het nietsnutten van collega’s te compenseren. Ze hebben het gevoel dat hun baas hier geen notie van neemt en daardoor voelen ze zich ondergewaardeerd. Uiteindelijk kan de frustratie zo groot worden, dat ze op zoek gaan naar een andere werkgever.

Volgens Nick Parfitt, specialist human rescources bij de firma Cubiks, zijn onproductieve werknemers niet per definitie lui. ‘Ze kunnen grote persoonlijke problemen hebben of moeten werk doen waarvoor ze niet opgeleid zijn. De werkgever moet letten op tekenen die wijzen op een gedemotiveerde werknemer, hij moet geregeld met zijn mensen praten en hun werkzaamheden evalueren.’ Alhoewel Parfitt benadrukt dat een ontslag een bedrijf veel geld kan kosten en de moraal van het team kan aantasten, geeft hij toe dat ontslag soms de beste oplossing is.

Bron:PZ SIGNAAL

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Organisaties en managers krijgen de medewerkers die ze verdienen. Als een organisatie voor de helft bestaat uit luie medewerkers dan is er iets grondig mis in die organisatie. Niet alleen persoonlijke problemen maar ook doelloosheid van het werk en de organisatie kan een oorzaak zijn. Uit de reultaten blijkt dat de chefs bij de luilakken horen want zij doen er niets aan. Snel ander werk zoeken als je daar last van hebt!

De woordvoerder van Investors in People is overigens een echte luilak. Als je het wil laten bij het “aanpakken van luie medewekers” dan laat je zien dat je echt te lui bent om verder te kijken dan je neus lang is.

x
x