Channels

Wat hebben de laatste tien jaren managementdenken opgeleverd? Tweederde van de ondernemingen in de wereld ziet komend jaar met optimisme tegemoet. Het optimisme neemt mondiaal toe.

Acht tips voor de aankomende tijd:

  1. De foute strategie van de aandeelhouderswaarde
    De laatste tien jaar ging teveel aandacht naar aandeelhouderswaarde. Het creëren van steeds meer waarde werd een strategie. Iedereen weet nu dat het creëren van aandeelhouderswaarde een resultaat is van een strategie en niet een strategie op zich.
  2. Leer van kleine bedrijven
    Ondernemingen van iedere omvang kunnen leren van kleine bedrijven. Ons onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat organisaties met minder dan 50 medewerkers zelfverzekerder zijn dan hun grotere tegenspelers. Bovendien zijn zij ervan overtuigd dat ze het voortouw gaan nemen in het economisch herstel. Ook is er bewijs dat kleinere ondernemingen fanatieker zijn en een grotere externe focus hebben. Zij stoppen hun energie in marketing en klantbehoud, terwijl grote organisaties worstelen met interne zaken zoals het managen van kosten en personeelsbezetting.
  3. Luister naar de klant
    In elke sector is het besef gegroeid dat de klant de toekomst bepaalt en de vraag naar producten en diensten stuurt. Niet andersom.
  4. Besteed uit
    Ondernemingen moeten zich concentreren op omzetgenererende activiteiten en de rest uitbesteden. Voor onroerend goed, administratie en ondersteunende diensten kan door derden worden gezorgd, waardoor organisaties zich kunnen richten op datgene waar zij het beste in zijn.
  5. De creatieve organisatie
    Het bewust aanmoedigen en ondersteunen van creativiteit binnen de onderneming levert een meerwaarde op die te lang onderschat werd.
  6. Analytische concurrentie
    Het beschikbare cijfermateriaal binnen de onderneming doeltreffend analyseren en gebruiken heeft tijd gekost maar de meeste topbedrijven doen nu eindelijk iets met het beschikbare datamateriaal en gebruiken het als een concurrentievoordeel.
  7. Duurzaamheid
    Bijna elk zichzelf respecterend bedrijf doet tegenwoordig zijn best om de ecologische voetafdruk zoveel mogelijk te reduceren. Ondernemingen passen duurzaamheid ook toe op hun innovatie- en productstrategie.
  8. Werk slimmer
    Ondernemingen over de hele wereld kijken naar de kosten van personeel, maar vaak wordt nagelaten naar andere vaste kosten te kijken. Voor een meerderheid van de ondernemingen, vormen de kosten van onroerend goed de op een na grootste post van overheadkosten. Tegelijkertijd laat 95% na om dit te benoemen als onderdeel waarop fors bespaard zou kunnen worden. In plaats van de keuze om bij bedrijfshuisvesting vast te zitten aan kostbare overeenkomsten met een vaste termijn, zouden deze organisaties moeten kijken naar meer flexibele oplossingen, zoals huurovereenkomsten voor de korte- of middellange termijn, of virtueel werken. Flexibel werken kan ondernemingen een besparing op de kosten voor onroerend goed opleveren van zo’n 60%, terwijl dit tegelijkertijd resulteert in gemotiveerder personeel.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (Bronnen: Eduard Schaepman, Regus Benelux in Sprout en door: ManagersOnline)

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x