Channels

Zorggroep Apeldoorn en omstreken is eind februari gestart met een unieke campagne in de ouderenzorg. De campagne “Zorg voor een ervaring rijker” is tot stand gekomen in het najaar van 2011, toen we plannen maakten voor de besteding van de extra intensiveringsmiddelen in de langdurige zorg. Deze bestedingen zouden volgens het kabinet moeten leiden tot een kwaliteitsimpuls in de langdurige zorg. Deze gelden kunnen onder andere besteed worden aan: het aanstellen van meer verzorgenden/verpleegkundigen; het realiseren van opleidingen  die de kwaliteit van zorg verhogen; en last but not least: de zorg aantrekkelijker te maken voor jongeren zodat er meer jongeren een opleiding in de zorg zullen gaan kiezen.

Dit laatste criterium sprak onze organisatie erg aan. Onze maatschappelijke verantwoordelijkheid maakt dat we zoveel mogelijk jongeren willen interesseren voor een baan in de zorg. De vergrijzing maakt dat er veel meer zorgverleners gevraagd zullen worden (in welke setting dan ook), terwijl tegelijkertijd ontgroening aan de orde is. Daarnaast is het imago van de zorg, en zeker dat van de ouderenzorg, niet erg positief. En dat is bijzonder jammer omdat het werken in deze sector een geweldige uitdaging is en iedere dag zinvol werk biedt aan honderdduizenden werknemers.

Zelf laten kijken en werken

Van groot belang is het om jongeren binnen onze organisatie te laten kijken en werken. Zo kunnen ze zelf een beeld vormen van het werken in de ouderenzorg. Dit faciliteren wij met onze campagne “Zorg voor een ervaring rijker”. Het unieke aan de campagne is dat scholieren van 16 en 17 jaar (ZaS-ers) ingezet worden voor werkzaamheden die geen zorgtaken bevatten. Ze werken tussen 17.00-20.00 uur, circa 2 avonden per week. Een echte bijbaan dus. De ZaS gaat samen met de cliënten tafels dekken voor het avondeten waarna ze samen eten. Na het eten ruimen ze de tafels af en gaan dan een spelletje doen, buiten wandelen met een client, samen praten over vroeger en nu, alles wat onze clienten maar leuk vinden aan activiteiten (en wat mogelijk is binnen de tijd). Samengevat: meer rust, gezelligheid en aandacht voor de client. Op deze manier leren de scholieren de ouderenzorg van binnenuit kennen.

Positieve ervaring

Het idee om dit te gaan doen is ontstaan doordat een leidinggevende in de zomer van 2011 een paar jongeren op deze manier heeft ingezet op haar verpleegafdeling. Deze positieve ervaring heeft ze doorgegeven aan haar locatiemanager, die het nu als kans ziet voor de gehele organisatie. Vanuit HR is dit idee opgepakt en uitgewerkt met de PR en communicatieafdeling tot de succesvolle campagne die het nu geworden is.

Voordelen

Deze campagne kent alleen maar voordelen. Voordelen voor de cliënten zoals extra aandacht, andere ´praat´ en een andere sfeer doordat er iedere dag jonge mensen op de afdeling komen, gezelligheid aan tafel en daarna bij activiteiten.

Lees ook:

‘Recruitment 2.0’: Social media als dé manier om te werven (Deel 2)

Voordelen voor de medewerkers zoals extra handen tijdens de drukke periode van de avondmaaltijd, zodat de vaste medewerkers zich gerichter op de zorgkunnen concentreren.

Voordelen voor de scholieren zoals een goed salaris met toeslagen in het weekend, een veel leukere bijbaan dan vakken vullen, ideale werktijden, en natuurlijk een onvergetelijke ervaring en de kans om uit te proberen of een loopbaan in de zorg misschien iets voor hen is.

Nog geen keuze gemaakt

We richten ons op scholieren van 16 of 17 jaar. Scholieren van deze leeftijd hebben vaak nog geen echte keuze gemaakt voor een beroep later. Door bij ons te werken kunnen ze uitproberen of een baan of opleiding in de zorg iets voor hen is. Wij doen hiermee een serieuze poging om de beroepskeuze van jonge mensen te beïnvloeden.

Doelstelling van de campagne: Uiterlijk per 1 juni 2012 is iedere dag op elke huiskamer binnen Zorggroep Apeldoorn en omstreken een scholier van 16 of 17 jaar aan het werk tussen 17.00-20.00 uur. Dat betekent dat we circa 200 scholieren zouden moeten aantrekken.

Meer dan succesvol

De campagne is meer dan succesvol gebleken. Na 4 dagen waren er al 80 geïnteresseerden en dat bleef maar doorlopen. Op dit moment, 27 maart 2012, zijn er 193 scholieren aangenomen. Onze doelstelling is nu al bereikt.

Een onverwachte maar zeer interessante bijkomstigheid bij deze actie is het aantal jongens dat gesolliciteerd heeft. Ongeveer 20% van de sollicitanten zijn jongens. Dit is heel bijzonder omdat de interesse van jongens voor de ouderenzorg tot op heden zeer laag is. We hopen dat deze actie er mede voor zorgt dat de instroom van jongens in opleidingen in de (ouderen-)zorg vergroot wordt.

We zijn van plan de jongeren een tijdlang te volgen om te kunnen zien of deze bijbaan in de zorg echt van invloed is geweest op hun uiteindelijke beroepskeuze. Misschien is er een student Personeel & Arbeid geinteresseerd om ons hierbij te ondersteunen.

Campagnesite en social media

De campagne is interessant op vele fronten. We werken met een campagnesite waarop de scholieren kunnen solliciteren. Na hun solliciatie via de site, nodigen we hen uit voor een informatieavond, waar ze informatie krijgen over het werken als ZaS. De selectie van scholieren wordt ook op deze informatieavond gedaan door afdelingscoördinatoren en PenO verzorgt direct de aanstelling. Zo kunnen de Zas-ers in principe de volgende dag al aan het werk. Ook maken we voor het eerst gebruik van sociale media. We zijn gestart met een Facebookpagina waar scholieren, medewerkers en wijzelf ervaringen over het werken als/met Zas-ers op kunnen delen. Zo kunnen jongeren elkaar vertellen over hun ervaringen en het omgaan met ouderen.

Neem een kijkje op : www.helpenindezorg.nl  of www.facebook.com/helpenindezorg

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Graag wil ik aanvullen dat deze succesvolle arbeidsmarktcampagne mede tot stand is gekomen door de constructieve samenwerking met Mediavisie.

Linda Frederiks
Communicatieadviseur
Zorggroep Apeldoorn en omstreken

geachte heer/mevrouw

is er een mogelijkheid te kunnen soliciteren?

Ik ben al een geruime tijd aan het zoeken naar een baan en dit spreekt me erg aan.

Met vriendelijke groet,

Jordy Stouten

Beste Jordy,
het betreft in dit geval een bijbaantje van 3-6 uren per week voor 16 en 17-jarigen. Als je onder deze doelgroep valt kun je via de website solliciteren : http://www.helpenindezorg.nl
Met vriendelijke Groet,
Janny Hartman
Hoofd P&O
Zorggroep Apeldoorn en omstreken

x
x