Topmanager verwart innovatie met ideeën

Hoewel 90% van de topmanagers innovatie als een strategische topprioriteit beschouwen, blijkt de helft onder hen ontevreden over de financiële return die ze boeken op innovatieprojecten. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.000 managers door de Boston Consulting Group (BCG).

De belangrijkste oorzaak voor deze bevindingen blijkt het verwarren van ideeën en uitvindingen met innovatie. Echte innovatie moet - direct of indirect- tot hogere winsten leiden. Maar zelfs wanneer bedrijven dit erkennen, hebben ze er meestal geen benul van welke innovaties een kans maken om een goede return te realiseren en welke eerder op weg zijn om geldverslindende projecten te worden, waarvan de middelen beter elders zouden worden geïnvesteerd.

Volgens Jim Andrew en Hal Sirkin, de auteurs van het boek Payback: Reaping the Rewards of Innovation heeft het innovatieprobleem niets te maken met goede ideeën, want die zijn er volop. Maar zelfs bij de meest performante bedrijven worden bij een op elke drie innovatieprojecten zowel geld als menselijke middelen verspild en zal dat ook in de toekomst blijven gebeuren. De meeste bedrijven hebben er ook geen flauw benul van in welke mate deze geldverslindende innovatieprojecten een gevaar voor de toekomst van het bedrijf kunnen betekenen.

De uitdaging bestaat er volgens de auteurs in om vroeg in het traject die projecten te identificeren met potentieel, opdat ze sneller naar de markt kunnen worden gebracht met een grotere kans op succes.

(bron: EXPRESS)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>