Channels

Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Social media staat voor ‘Media die je laten socialiseren met de omgeving waarin je je bevindt’.

Bekende voorbeelden van internationale social media websites zijn YouTube, LinkedIn en Twitter.

Bij social media draait het vooral om de rol van de website bezoeker. Hij zorgt meestal voor de inhoud van de website Dit wordt ook wel User generated content genoemd. Daarnaast zorgt het social medium soms ook voor de rangschikking van de content. Het woord “social” zegt al voldoende; Social media zijn omgevingen waar een hoge mate van interactie plaatsvindt. Groepen mensen komen er samen om te communiceren over onderwerpen die zij belangrijk vinden.

De rol van social media in marketing & internetstrategie

Mensen hebben 5 sociale basisbehoeften, die omschreven zijn in een piramide door bekend socioloog/marketeer Maslow. Marketeers zijn altijd druk met het voldoen aan deze basisbehoeften van de mens. Sociale media geven de consument de mogelijkheid eenvoudiger te voldoen aan behoeften zoals sociaal gedrag, erkenning en zelfontplooiing en bedrijven kunnen daar gebruik van maken. Voor het eerst in de geschiedenis is het mogelijk een dialoog aan te gaan met grote groepen consumenten, zonder dat dit grote budgetten vereist. Door goed om te gaan met sociale media worden bedrijven en merken deel van het ‘netwerk’ en van de ‘peers’ waardoor ze sneller en beter vertrouwd worden. Social media marketing speelt dan ook een steeds belangrijkere rol in de relatiemarketing van bedrijven en binnen Public Relations.

De sterke kanten van social media:

  • Social media sites zijn vaak erg actueel, omdat een grote groep consumenten actief is en er altijd wel een als eerste bij een gebeurtenis aanwezig is. In 2009 zagen we hier veel voorbeelden van op Twitter, zoals het vliegtuigongeluk in Amsterdam en de ongeregeldheden in Iran.
  • De inhoud van social media websites is vrijwel altijd deelbaar en eenvoudig te verspreiden binnen een netwerk. Dit houdt in dat zeer snel een viral effect ofwel buzz kan plaatsvinden.
  • Social media en niche communities zijn zeer geschikt voor het benaderen van marketingniches. Dit heeft veel overeenkomsten met de reeds bekende term The Long Tail of Marketing.
  • Social media zijn snel doorzoekbaar en relatief objectief, aangezien ze worden gegenereerd door een brede groep mensen. Dit wordt ook wel ‘the wisdom of the crowd’ genoemd.
  • Social media laat consumenten op een eenvoudigere manier voldoen aan de basisbehoeftes van Maslow, in tegenstelling tot traditionele media.

De zwakke kanten van social media:

  • Hoewel social media zeer geschikt is voor personalisatie, worden resultaten vaak vertoond op basis van gemiddelden door de werking van democratie. Dit kan er voor zorgen dat goede initiatieven toch niet naar boven komen.
  • Consumenten en medewerkers kunnen alles zeggen over je bedrijf op sociale media websites. Dit kan zorgen voor veel positieve publiciteit, maar ook voor slechte publiciteit, ook als dat niet terecht is. Een goed voorbeeld daarvan is Domino’s Pizza. Om deze problemen tegen te gaan stellen steeds meer bedrijven social media richtlijnen op voor hun medewerkers.
  • Social media zijn niet altijd zo betrouwbaar als gezegd wordt. Veel berichten op Twitter betreffen bijvoorbeeld geruchten die door de massa worden versterkt en vervolgens niet waar blijken te zijn.

Social Media moet een standaard onderdeel van de complete marketingmix worden. In elk marketingplan moet budget worden opgenomen voor social media, en de doelstelling om minstens 10-20% van al je websitebezoek via deze portals binnen te halen. Neem een Social Media redacteur aan, een dedicated figuur die de (social) media aanstuurt, iemand die zelf twittert, blogt en actief is op LinkedIn. En ook een goeie antenne heeft voor nieuwe opkomende sociale netwerken en trends, zoals deze:

The Future of the Book. from IDEO on Vimeo.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media.Bron: Social media,

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Naar mijn idee is social media met name de media waarbij professionals en amateurs samenwerken. Eigenlijk is het de enige vorm van media die heden ten dagen echt werkt. Wikipedia is een goed voorbeeld, Bloggers zijn een goed voorbeeld. YouTube enz.

Over die 1e video heb ik wel een opmerking. Muziek keuze is zo slecht gekozen:
http://melodiefabriek.nl/2010/11/muziek-bij-video-zoals-het-niet-moet/

[…] Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Social media staat voor ‘Media die je laten socialiseren met de omgeving waarin je je bevindt’. Sterke kanten van social media zijn dat de media site vaak erg actueel zijn, omdat veel mensen actief gebeurtenissen delen. Ook laat social media mensen op een eenvoudigere manier voldoen aan de basisbehoeften van Maslow, in tegenstelling tot traditionele media. Op een eenvoudigere manier kunnen mensen elkaars behoeften aan sociaal gedrag, erkenning en zelfontplooiing voldoen (zie hiervoor: https://www.managementsite.nl/social-media-nou-eigenlijk). […]

[…] mensen elkaars behoeften aan sociaal gedrag, erkenning en zelfontplooiing voldoen (zie hiervoor: https://www.managementsite.nl/social-media-nou-eigenlijk). Momenteel ervaren wij (Jessica en ik) dit ook tijdens onze minor in Indonesië. Via media […]

x
x