Opleiding: Training Conflicthantering (HBO & MBO)
Conflicthantering: Mensen verschillen van elkaar. Zo kan er bijvoorbeeld sprake zijn van een verschil in opvatting of van tegenstrijdige belangen.
Soms zijn de verschillen echter zo groot dat dit leidt tot irritaties en zelfs conflicten. Je kunt zelf in een conflict terechtkomen. Of enkele van je collega's of medewerkers zijn met elkaar in conflict. Het werk lijdt eronder en soms lopen de emoties zelfs hoog op.
In deze training leer je hoe je op vaardige wijze de emoties om kunt buigen in de richting die je wenst. Je krijgt meer zicht op de concrete aard van een conflict, processen die zich hierbij afspelen en de verschillende fasen waarin een conflict zich bevindt. Tevens leer je op effectieve wijze de juiste interventies te plegen zodat je doelen bereikt worden.
Deze training kun je tevens online volgen! De focus ligt dan iets meer op kennis en inzicht in vergelijking met een training op locatie, maar er wordt ook zeker aan de nodige skills gewerkt, onder andere met tussentijdse huiswerkopdrachten.
Na de training Conflicthantering
- Je kunt beter inzien welke processen zich afspelen bij conflicten
- Ga je voortaan rustig reageren tijdens de besprekingen
- Kun je effectieve vragen stellen om een beeld te vormen van kansen en belemmeringen
- Je maakt je standpunten op overtuigende wijze duidelijk
- Besteed je aandacht aan de belangen van beide partijen
- Kun je meer en betere oplossingsrichtingen bedenken
Inhoud training Conflicthantering
- Wat is een conflict? En op welke wijze heb je hier wel eens mee te maken?
- Wat is de aard van het conflict? En wat betekent dit?
- In welk stadium bevindt het conflict zich?
- Wat kun je het beste doen om uit het conflict te komen?
- Wat moet je nooit doen bij conflicten?
- Wat voor communicatietechnieken kun je het beste toepassen?
- Onderhandelen; maar hoe?
- Diverse praktijkoefeningen
- Wat zijn je valkuilen en waar liggen je persoonlijke kansen?
Aanpak training Conflicthantering
Klassikaal: in overleg, minimaal 1 dagdeel.
Online: op aanvraag.
We zorgen voor inzicht, verdieping en het aanscherpen van vaardigheden door aantrekkelijke werkvormen te gebruiken waardoor de training niet alleen leerzaam maar ook leuk is. We werken vaak in kleine groepjes van wisselende samenstelling om zo ook van elkaar te leren.
Voorbereiding
De trainer neemt vooraf contact op met je om de leerdoelen te bespreken en op te stellen.
Competenties
Je werkt in deze training aan de competenties Conflicthantering, Confronteren, Luisteren, Onderhandelen, Probleemanalyse, Overtuigingskracht en Stresstolerantie.
Deze training Conflicthantering verzorgen we als maatwerkprogramma voor jou(w organisatie) (individueel en/of groepstraining). De opzet en inhoud worden in nauwe samenwerking afgestemd. Vanzelfsprekend is een vrijblijvend gesprek met één van onze opleidingsadviseurs mogelijk.
De volgende trainingen kunnen ook interessant voor je zijn:
- Training Onderhandelen
- Training Effectief Communiceren
- Training Effectief Vergaderen

