Opleiding: Bedrijfskunde
In de post-hbo opleiding Bedrijfskunde ontwikkel je je tot een breed inzetbare en toekomstgerichte professional.]]>We leven in een tijd van ongekende veranderingen. Digitale technologie vormt de motor achter een transformatie die organisaties wereldwijd raakt. Door innovaties zoals kunstmatige intelligentie, big data en automatisering veranderen klantbehoeften, ketensamenwerkingen en verdienmodellen razendsnel. Ook thema’s als duurzaamheid, circulariteit, maatschappelijke impact en sociale rechtvaardigheid staan steeds prominenter op de agenda.
Organisaties moeten wendbaar en toekomstgericht opereren. Dat vraagt om professionals die strategisch kunnen denken én handelen. Die in staat zijn om datagedreven beslissingen te nemen, processen te optimaliseren, duurzaam te innoveren en mensgericht leiderschap te tonen. Dit geldt niet alleen voor het bedrijfsleven, maar net zo goed voor de non-profit sector, zorginstellingen, onderwijs en overheid.
De post-hbo opleiding Bedrijfskunde biedt inzicht in bedrijfsprocessen, strategie, organisatieontwikkeling en verandermanagement. Je leert eigentijdse uitdagingen – zoals digitalisering, personeelsschaarste en maatschappelijke opgaven – te vertalen naar effectieve beleidskeuzes en concrete verbeteracties binnen je organisatie.
De post-hbo opleiding Bedrijfskunde bestaat uit vijf inhoudelijke modules:
• Strategisch Management & Verandermanagement
• Marketing Management
• Human Resource Management
• Financial Management
• Driedaagse module Persoonlijk Leiderschap.
Wat leer je per module?
Module 1: Strategisch Management en Verandermanagement (9 bijeenkomsten)
Wat is de huidige missie, visie en strategie van jouw organisatie? En waar liggen kansen voor verbetering? Deze vragen staan centraal in deze startmodule, waarin je onder meer werkt met het 'Business Model Canvas' uit Business Model Generation.
Onderwerpen:
• strategievorming in organisaties
• brand positioning en businessmodellen
• disruptieve strategieën en innovatie
• veranderstrategieën en interventies
• leiderschap, cultuur en structuur
• implementatie van strategie
• meten van kwaliteit via KPI’s
•
De module sluit je af met een theoretische toets én een strategische analyse van je eigen organisatie.
Module 2: Marketing Management (7 bijeenkomsten)
Marketing draait om waarde toevoegen. In deze module onderzoek je de marketingstrategie van jouw organisatie: is die écht onderscheidend voor de klant of potential?
Onderwerpen:
• customer journey, klantgedrag en marktpositie
• doelgroepanalyse en waardepropositie
• klantrelaties en kanalen
• innovatieve marktbewerkingen (online/offline)
• OGSM en marketingstrategie op één A4
• implementatie en impact op de organisatie
• marketingrendement en KPI’s
Je sluit deze module af met het schrijven van een marketingplan en het creëren van een buyer persona.
Module 3: Human Resource Management (6 bijeenkomsten)
Mensen maken de organisatie. In deze module leer je hoe strategisch HRM bijdraagt aan wendbaarheid, prestaties en medewerkersbetrokkenheid.
Onderwerpen:
• trends in HRM en employee experience
• strategische HR-planning als motor van verandering
• Employee Value Proposition (EVP)
• talentontwikkeling, diversiteit en gezondheid
• formulering en uitvoering van HR-beleid
• meten van HR-impact via KPI’s en ROI
•
Als afsluiting van de module schrijf je een paper rondom de centrale vraag: “Welke aanpassingen in de praktijk van HRM binnen de eigen organisatie zijn nodig om ervoor te zorgen dat HRM (beter) bijdraagt aan de strategische doelen van de organisatie?”
Module 4: Financieel Management (6 bijeenkomsten)
Inzicht in cijfers is cruciaal voor goede bedrijfsvoering. Je leert hoe financiële gegevens bijdragen aan strategische besluitvorming.
Onderwerpen:
• financiële kaders binnen strategisch management
• jaardocument en jaarrekening
• investeringsbeslissingen en kostencalculaties
• sturing via budgetten en KPI’s
• business balanced scorecard
•
Als afsluiting van de module Financieel Management schrijf je een paper waarin je een business case gaat behandelen met als doel om veranderingen en/of verbeteracties in te zetten welke bijdragen aan de organisatiedoelstellingen.
Module 5: Persoonlijk Leiderschap (3 bijeenkomsten)
Persoonlijke ontwikkeling is essentieel voor goed leiderschap. Je gaat aan de slag met het Insights Discovery-kleurenmodel en leert hoe jouw voorkeuren en gedrag invloed hebben op anderen.
Onderwerpen:
• persoonlijke sterktes en leerpunten
• leiderschapsstijlen en hun toepassing
• teamdynamiek en motivatie
• omgaan met weerstand
• grenzen stellen en delegeren
• effectief communiceren
•
Voorafgaand aan de drie fysieke lesdagen volg je een online zelfstudieles, inclusief invulling van de Insights-vragenlijst. Tijdens deze module werk je aan een persoonlijk ontwikkelplan.
Eindopdracht
Je sluit de opleiding af met een strategisch onderzoeksverslag over een concreet verandervraagstuk binnen je eigen organisatie. Je laat zien hoe je met inzichten uit alle modules komt tot een doordacht verandertraject, inclusief:
• analyse van het probleem en onderbouwing van noodzaak
• impact op organisatieonderdelen
• aanbevelingen en implementatiestrategie
Je krijgt hierbij ondersteuning via Q&A-sessies en persoonlijke begeleiding van een eindopdracht-docent.
Coaching
Opleiden naast je werk kan intensief zijn. Heb je behoefte aan extra begeleiding? Dan kun je gebruikmaken van een 5-strippenkaart voor individuele coaching (5 uur) bij docent Linda de Wilt. Jouw persoonlijke coachvragen staan hierbij centraal.
Let op: de kosten bedragen € 650. Interesse? Neem aan het begin van de opleiding contact op met je opleidingsadviseur.
Bij succesvolle afronding ontvang je een officieel post-hbo diploma van Inholland Academy. Dit diploma bewijst dat jij strategisch, analytisch én daadkrachtig kunt opereren binnen jouw vakgebied.
Na afronding van de post-hbo opleiding Bedrijfskunde beschik je over alle kennis en vaardigheden om jouw organisatie toekomstgericht en doelgericht te leiden. Je bent in staat om:
• een heldere bedrijfskundige visie te formuleren en uit te dragen
• bedrijfsprocessen kritisch te analyseren en te optimaliseren
• verandertrajecten effectief te initiëren en te begeleiden
• doelstellingen te realiseren op basis van meetbare voortgang
• op te treden als professioneel en verbindend leidinggevende
• beleidsmatig te denken en te handelen
• te adviseren op strategisch organisatieniveau
• kernproblemen te signaleren en oplossingsgericht aan te pakken
Om deel te nemen aan de opleiding beschik je over een hbo-diploma óf een gelijkwaardig niveau op basis van opleiding en relevante werkervaring
Zie jij jezelf in één of meerdere van onderstaande profielen? Dan is de post-hbo opleiding Bedrijfskunde voor jou dé stap richting leiderschap en strategische impact.
Je bent bijvoorbeeld:
• werkzaam in een management- of managementondersteunende functie en wilt je bedrijfskundige kennis verdiepen
• klaar voor de volgende stap: je ambieert of groeit door naar een functie als teamleider, coördinator of manager
• een leidinggevende die de stap wil maken van tactisch naar strategisch denken en handelen
• vakspecialist (bijvoorbeeld op het gebied van HR, Finance of marketing) en wilt organisatiebreed leren kijken en sturen