Opleiding: Leergang Activerend opleiden (BDB, Didactische Vaardigheden / Train de trainer)

Inhoud: Didactische vaardigheden / train-de-trainer

De Leergang Activerend Opleiden is een praktijkgerichte vakopleiding voor docenten en trainers in het beroepsonderwijs en bedrijfsopleidingen. Deze post-hbo opleiding is geregistreerd bij de Stichting Hoger Onderwijs Nederland. De leergang richt zich op het verwerven van de Basiskwalificatie didactische bekwaamheden (BDB en BKE) en geeft kennis en tools om studenten effectief te begeleiden in het leerproces. Daarbij krijgen de deelnemers een enorme bagage van minimaal 100 verschillende activerende werkvormen. Het ervaren en bespreken van deze werkvormen is de rode draad in de Leergang.

De opleiding onderscheidt zich van de andere aanbieders van didactische opleidingen door het consequent werken volgens de visie van ‘Activerende didactiek' (BSL, 2018).

De deelnemers van de Leergang Activerend Opleiden geven hun lessen en trainingen binnen het werkveld van het beroepsonderwijs of bedrijfstrainingen.

In de Leergang Activerend Opleiden zitten startende en ervaren docenten en trainers door elkaar. Die mix werkt prima omdat de didactische visie over het algemeen grotendeels nieuw is voor iedereen. Starters leggen hiermee een stevige basis onder hun onderwijscarrière en ervaren docenten en trainers kunnen zo hun lessen en trainingen optimaliseren.

De competenties die bij de Leergang Activerend Opleiden zijn geformuleerd, zijn:

1. Ontwerpen: Op methodisch en didactisch verantwoorde wijze ontwikkelen van onderwijseenheden, lesplannen en bijbehorende materialen

2. Doceren: Op verantwoorde en stimulerende wijze een onderwijsprogramma uitvoeren binnen verschillende situaties en settings in de praktijk

3. Begeleiden:Taakgericht en persoonsgericht stimuleren, coachen en adviseren van de deelnemers om de kans op positieve resultaten en persoonlijke ontplooiing te vergroten

4. Toetsen: Op methodische wijze de opbrengsten en kwaliteit van de onderwijsactiviteiten, de resultaten van de deelnemers, de transfer naar het werkveld en het rendement van de opleiding onderzoeken

5. Professionaliseren: Op basis van zelfreflectie, literatuur, gewijzigde onderwijsprogramma’s of nieuwe (wetenschappelijke) inzichten onderhouden en bevorderen van eigen deskundigheid en zorg dragen voor professionalisering van beroep en werkveld.

Cursusdagen en leren op de werkplek wisselen elkaar af. Daarbij richten wij ons op de meest voorkomende beroepstaken van docenten in het beroepsonderwijs of bedrijfsopleidingen. Uiteraard spelen we tijdens het cursorische deel en tijdens de begeleiding in op de praktijksituatie van de deelnemers.

De leergang bestaat uit 13 cursusdagen die verdeeld zijn in 3 thema's. Daarnaast is er een examendag.

De studiebelasting voor de totale leergang bedraagt minimaal 300 uur.

Testimonial van Hidde de Jong, docent Avans Hogeschool:

Ondanks goede studentevaluaties ben ik, op mijn eigen verzoek, deel gaan nemen aan de Leergang Activerend Opleiden. Met name omdat ik vermoedde dat er meer mogelijk moest zijn dan frontaal les geven. Al snel bleek het gat tussen wat ik deed en hoe het idealiter zou moeten best groot. Stap voor stap kreeg ik de technieken aangereikt om het gat te dichten. Door deze leergang ben ik een veel betere docent geworden. Uiteindelijk zijn alle leerwensen die ik bij de intake heb aangegeven vervuld. Ik kan met de technieken die ik nu beheers nog jaren vooruit om mijn lessen te verbeteren.

 

 

Meer...
€4.153
ex. BTW
Beoordeling
9.3 (15)
Aangeboden door
Edufit BV
Onderwerp
Didactische vaardigheden
Train de trainer
Niveau
Post-HBO
Duur
1 jaar
Looptijd
14 dagen
Taal
nl
Type product
opleiding
Lesvorm
Klassikaal
Aantal deelnemers
Min: 4
Max: 10
Tijdstip
Overdag
Keurmerken aanbieder
NRTO
CRKBO en BTW-vrijstelling