Opleiding: Training Blender
De veelzijdigheid van Blender en de actieve gemeenschap van ontwikkelaars en gebruikers dragen bij aan de voortdurende groei van de software en zorgen ervoor dat het relevant blijft in een breed scala van moderne toepassingen in diverse industrieën en creatieve domeinen. Van animatie en game-ontwikkeling tot architectuur en medische visualisatie, van simulaties en wetenschappelijk onderzoek tot video-editing en post-productie: Blender toont zich als een alles-in-één oplossing voor creatieve uitdagingen. Kunstenaars, ontwerpers, ingenieurs en vele anderen maken gebruik van Blender om hun visie tot leven te brengen en te delen met de wereld.
Training Blender
Tijdens de training leer je stap voor stap werken met Blender. Na een basis tot de interface en navigatie binnen Blender gaan we aan de slag met 3D-modellering, belichting en animatie. Vervolgens richten we ons op het manipuleren van objecten, curves en modifiers voor nauwkeurige schaalmodellering. Daarnaast worden belangrijke belichtingstechnieken besproken, zoals het gebruik van lichtobjecten, het aanpassen van lichtintensiteit en kleur voor realistische scènes. Vervolgens richten we ons op animatiecurves, keyframes en animatielagen om expressieve bewegingen en aantrekkelijke animaties te creëren. Daarnaast komt de Node Editor aan bod, voor geavanceerde bewerking en compositing.
Tot slot gaan we aan de slag met het combineren van renderpasses. Stel dat je een scène hebt gemaakt met een 3D-model van een ruimteschip dat door een sterrenhemel vliegt. Je wilt dat het ruimteschip een glimmend materiaal heeft, terwijl de sterren op de achtergrond lichtgevende punten zijn. Renderpasses kunnen worden gebruikt om de afzonderlijke elementen, zoals de kleur en glans van het ruimteschip en de lichtgevende sterren op de achtergrond, apart te renderen en later in de compositing-fase samen te voegen, waardoor een prachtig en indrukwekkend ruimtebeeld ontstaat met verbeterde glans en versterkte lichteffecten.
Bedrijfstraining Blender
Heb je al specifieke ideeën over je eigen 3D modellen en animaties en wil je concreet met de uitwerking van een project aan de slag? In een bedrijfstraining kunnen wij de training volledig op maat verzorgen voor jou individueel of samen met collega’s. We nemen jullie eigen project daarbij graag als uitgangspunt.
Tijdens de Training Blender komen in basis onderstaande onderwerpen aan bod. Afhankelijk van ontwikkelingen op het vakgebied, kan de feitelijke trainingsinhoud hier echter van afwijken. Bel ons gerust voor meer informatie over de actuele inhoud.
Introductie Blender
- Interface en navigatie
- Opzetten van een standaard bestand
- Settings / preferences
3D Viewport en navigatie
- Het opzetten van de scène
- Objecten en lagen
- Object verplaatsen
- Verschillende weergavemodi (camerahoeken, Object versus Bewerkingsmodi)
Maken en bewerken van Objecten
- Het maken van een object
-
- Mesh
- Curve
- Vertex editing
- Object/curve manipulatie in de 3D-ruimte
- Objecten en curves bewerken met Edit Mode
- Modifiers
- Geometry Nodes
- Importeren en exporteren van objecten
- Schaal en precision modeling
Belichting
- Lichtobjecten
- Lichtpaden
- Lichtintensiteit
- Kleur van het licht
- Schaduwen
- Omgevingsverlichting
- Reflecties en schitteringen
Node editor
- Introductie Nodes
- Node Types
- Node inputs en outputs
- Node groepen
Rendering
- Eevee
- Cycles
Shading, Animation & compositing
- Keyframes en de basisprincipes van animatie
- Tijdlijn en Frames
- Het Basisanimeren van Objecten
- Keyframe-bewerking
- Animatiecurves en Interpolatie
- Animatie-lagen en Groepering
- Animatie op basis van F-Curves
- Animatie Rendering en Exporteren
- Node-Based Editing
- Beeldlagen Combineren
- Kleurcorrecties en Filters
- Maskers en Matting
- Animatiepost-productie
- Renderpasses Combineren
Praktijkcase
De training Blender is zeer praktijkgericht. Tijdens de training ga je zelf aan de slag met Blender en ontwikkel je je eigen objecten en animatie.