Opleiding: Teambuilding met de Teamspiegel
Teamtraining de Teamspiegel
Het belangrijkste is dat het eigenaarschap van het leerproces bij het team blijft liggen. Alleen dan heeft uw team kans te groeien.
Stap 1: Voortraject
De TeamSpiegel™ bestaat uit 18 vragen die duidelijk maken wat de sterke en zwakke punten van het team zijn. Ieder teamlid ontvangt een vragenlijst per mail die wordt gebruikt voor het teamrapport. Het bewustwordingsproces start bij de aankondiging van de TeamSpiegel. De prikkelende vragen in de vragenlijst versterken het (individuele) bewustwordingsproces over samenwerking in het team.
In een voorgesprek met de leidinggevende van het team gaan wij nader in op de achtergronden en situaties die zich voordoen binnen het team. Wij bekijken de rol die de teamleider vervult en de geschiedenis met betrekking tot interventies. De uitkomsten van dit gesprek zijn bepalend voor de concrete invulling van het traject. We besluiten bijvoorbeeld of de teamleider deelneemt aan de bijeenkomst(en).
Stap 2: Creëren van bewustzijn
In de ochtend (of een startbijeenkomst van 3,5 uur) wordt het team geconfronteerd met de resultaten van de Teamspiegel. De samenwerking wordt zo in een veilige setting besproken in het team.
- Wat herkennen we van onszelf in deze uitslag? (praktijkvoorbeelden!)
- Wat doen wij goed als team? (onze kwaliteiten)
- Wat willen wij anders doen? (onze ambitie)
- Vervolgafspraken (de invulling van stap 2)
Hierbij borgen wij een vertaling naar concreet gedrag en concrete voorbeelden op de werkvloer. Wanneer zijn wij een professioneel en volwassen team? Wat zijn de verwachtingen naar elkaar en hoe spreken wij elkaar hierop aan? Onze rol is expliciet te krijgen wat het team belangrijk vindt en daar op door te vragen tot het duidelijk is wat er goed gaat, wat er beter moet en hoe het team daar voor gaat zorgen. Na deze ochtend kan het team aan de slag met de gemaakte vervolgafspraken.
Stap 3: Teamambities in praktijk brengen
De vervolgstappen zijn voor ieder team anders. Het doel van de middag wordt samen met het team bepaald tijdens de ochtend. Volgens de principes van het ervaringsleren (Kolb) ondersteunen we de groep bij het aanleren van nieuw gedrag. Dit doen we door in een achtereenvolgens de volgende stappen te doorlopen:
1. ervaringen opdoen: uitvoeren teamopdrachten
2. reflectie: terugkijken op eigen- en team functioneren in de opdracht
3. theoretische verdieping: verkrijgen van direct toepasbare handvatten
4. experimenteren: ambities uitspreken en afspraken maken om weer tot nieuwe (leer)ervaringen te komen
Dit is een continu leerproces dat na deze bijeenkomst voortgezet kan worden door team en teamleider. Deze aanpak en de concrete invulling hiervan stemmen wij voorafgaand aan de bijeenkomst af met de teamleider. Hierbij bespreken wij tevens de rol van de teamleider in de teamambitie. Wil een team bijvoorbeeld werken aan onderling vertrouwen dan kan de teamleider daarin een stimulerende rol spelen door bijvoorbeeld een omgeving te creëren die kwetsbaarheid niet afstraft en zelf een voorbeeldrol te vervullen.