Opleiding: Cursus Big Data Analytics
Big data is de definitie voor de zeer grote hoeveelheid klanteninformatie die realtime beschikbaar is, afkomstig uit CRM systemen, interactie en klikgedrag op internet, analyse systemen, social media kanalen en zelfs mobiele telefoons. Het is bijvoorbeeld mogelijk om gebruikersvoorkeuren te classificeren en in te delen op basis van aankopen uit het verleden. Met deze waardevolle informatie kun je klantgedrag voorspellen en zo elke specifieke klant op het juiste moment en op de juiste plaats te voorzien van het beste aanbod.
Tijdens de cursus
Tijdens de Cursus Big Data Analytics krijg je inzicht in welke technieken er nodig zijn om data uit jouw CRM systeem, jouw webstatistiekenpakket en overige systemen te verzamelen, te classificeren, te analyseren en te benutten om voorspellingen te doen voor toekomstig klantengedrag. We doorlopen het analyse model en leggen de focus bij data analyse en predictive analytics. We sluiten af met enkele succesvolle praktijkcases, ter inspiratie voor jouw eigen organisatie.
Resultaat
Na afloop van de Cursus Big Data Analytics heb je inzicht in de complexe en omvangrijke wereld van Big Data en de toepassingen ervan om klantgedrag te analyseren en te voorspellen. Je kunt jouw eigen analyse en voorspellingsmodel opzetten en jij hebt inzicht in de techniek en tools die nodig zijn om met Big Data klantvoorspellingen op jouw website te integreren.
Competenties en vaardigheden
Om een goede big data analist te worden, werk je tijdens de Cursus Big Data Analytics aan de volgende competenties en vaardigheden: kennis van technologie en methodologie op het gebied van gestructureerde en ongestructureerde big data, statistische en wiskundige methoden van data analyse, gebruik van NoSQL, Cassandra en Hadoop, inzichten in datasets, data mining en predictive analytics (voorspelmodellen).
Specialisaties
- Data Mining
- Predictive Analytics
- Hadoop
- Cassandra
Leergang Marketing Intelligence
Wil jij je nog meer verdiepen in data analyses met predictive analytics? Dan kan jij je inschrijven voor een leergang Marketing Intelligence! Tijdens de leergang Marketing Intelligence ga je aan de slag met de beschikbare of eigen data in combinatie met SQL en SPSS. Je leert hoe je data kunt omzetten in gegevens en hoe je deze kunt gebruiken voor factor-, cluster- en discriminantanalyses. Daar kunnen weer voorspellende analyses op worden gebaseerd. Van daar uit kunnen de nieuwe acties voor de marketing nader worden bepaald.
Tijdens de Cursus Big Data Analytics komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Introductie data analyse en Big Data
-
- Wat is big data?
- Begrippen en terminologie
- Toekomst van data science en machine learning
- Datakwaliteit
- ETL processen
- Algoritmen en analytics
- Infrastructuur en tools
- Het Data Analytics proces
-
- Introductie CRISP-DM model
-
- Business Understanding
- Data Understanding
- Data preparation
- Modeling
- Evaluation
- Deployment
- Datavisualisatie en rapportage
- Architectuur een platformen voor data analytics
- Data management
-
- Het DAMA DMBOK framework
- Governance en compliance
- Data Security en privacy
- Praktijkcase: Data Mining proces uitvoeren aan de hand van het CRISP-DM model
-
- De case wordt zoveel mogelijk afgestemd op de achtergrond van de deelnemers
- Gebruikmaken van verschillende analyse processen en algoritmen
- Visualiseren van resultaten in een rapportage tool
- Roadmap voor implementatie van data analyse binnen organisaties
- Best Practices