Opleiding: Cursus Social Media Monitoring
Iedere campagne effectiever
Campagnes uitrollen is één ding. Nóg belangrijker is het om de resultaten te meten. Het succes van een campagne valt of staat met een goede monitoring. Converteert uw campagne niet of juist erg goed? Door te analyseren en optimaliseren kunt u uw campagne verbeteren of zelfs een andere campagne inzetten en volgende campagnes nog effectiever.
Monitoring tools en proces
Tijdens deze Cursus Social Media Monitoring gaan we in op een aantal monitoring tools. Aan de hand van diverse praktijkcases illustreren wij de voor- en nadelen en mogelijkheden van deze monitoring tools. U krijgt inzicht in het monitoring proces. Effectieve monitoring staat gelijk aan een optimaal ROI!
Tijdens deze Cursus Social Media Monitoring worden de volgende onderwerpen achtereenvolgens behandeld:
Waarom Social Media Monitoring?
Het monitoren van wat er over uw organisatie gezegd wordt op het web en in het bijzonder via de sociale media. Waarom zou u dit willen? Heel simpel, wat vroeger vaste 'verjaardags-gespreksstof' was, heeft zich nu verplaatst naar het web. Uw klanten delen daar hun emoties -laagdrempelig- over aankopen, klachten of ervaringen. Het is dus voor uw organisatie van belang om inzicht te krijgen in deze informatiestroom.
Google Analytics en andere monitoring tools
Voordat u start met monitoren, is het van belang om te weten welk verkeer u wilt meten en wat uw doelstellingen zijn. Webcare (reputatie) is één mogelijkheid waarvoor u social media monitoring kunt inzetten. Bij marketingcampagnes kunt u de activiteit achterhalen. Iedere doelstelling zal dus de gemonitorde gegevens op een andere manier gebruiken. Er zijn veel monitoring tools, zowel gratis als betaalde varianten. Google Analytics is gratis en biedt mogelijkheden om uw websiteverkeer zorgvuldig in kaart te brengen. Wilt u echter weten wat er online over u gezegd wordt, dan kunt u kiezen voor een andere monitoring tool.
Sturen op conversie
Na het monitoren is het tijd voor de volgende stap. U weet waar uw klanten zich bevinden en wat ze belangrijk vinden. Het is nu tijd om te sturen op conversie. U brengt uw campagnes en de daaruit volgende resultaten in kaart. Deze resultaten meten we aan uw doelstellingen. Campagnes die onvoldoende converteren, worden verbeterd of geschrapt. Let op: monitoren is een continuproces! We illustreren dit proces aan de hand van praktijkcases.
Uw online reputatie
Het laagdrempelige aspect en de gebruiksvriendelijkheid van social media zorgen ervoor dat uw klanten steeds meer de weg vinden naar het web. Uw organisatie is dan ook steeds meer een speelbal geworden van de publieke opinie. Sterker nog: u bent wat anderen vinden dat u bent. Het managen van uw online reputatie is meer dan alleen het monitoren van negatieve berichten op social media en hierop inspelen. We sluiten deze cursus af met een crashcourse online reputatiemanagement.