Opleiding: Cursus Commercieel Schrijven
Welkom bij de Cursus Commercieel Schrijven
Stap in de wereld van het commerciële schrijven en laat u verrassen door de mogelijkheden!
Tijdens de cursus
U leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee uw teksten zullen verbeteren. Nieuwe manieren om schrijfinspiratie op te doen passeren de revue en u ervaart hoe u uw teksten levendiger kunt maken.
Daarnaast leert u zakelijk schrijven met originele en gevarieerde formuleringen en stijlfiguren. U herkent de “dooddoeners” en leert variaties op clichés maken.
Na de cursus
Na deze cursus bent u in staat overtuigende teksten te schrijven die precies zijn afgestemd op uw doelgroep en uw publiek tot reageren aan kunnen zetten.
De cursus bestaat uit een zestal modulen die samen twee lesdagen beslaan. De volgende modulen worden behandeld:
Efficiënte schrijfstrategie
Hoe bereidt u zich goed voor op uw schrijftaak? Voordat u een efficiënte schrijfstrategie kiest, formuleert u een centrale vraag. Deze vraag loopt als rode draad door uw tekst. Tijdens deze module alles over een goede voorbereiding voor een vliegende start van uw tekst!
Informatie ordenen en structureren.
Het ordenen van de verzamelde informatie en het aanbrengen van een duidelijke structuur zullen het schrijven vereenvoudigen. U leert teksten verdelen in heldere tekstblokken met een logische volgorde. Hiermee creëert u een doorzichtige structuur in uw tekst.
Effectief & creatief schrijven
Tijdens deze module alles over het begrijpelijk en aantrekkelijk formuleren van uw tekst. U leert diverse brainstorm– en creatieve technieken waarmee u eenvoudig variaties op clichés maakt. U zult “dooddoeners” leren herkennen. Daarnaast maakt u kennis met stilistische hulpmiddelen die uw tekst op kunnen fleuren. Denk bijvoorbeeld aan stijlfiguren.
Persberichten
Het geheim van een goed persbericht te weten komen? In deze module leert u hoe u nieuws uit uw organisatie interessant maakt voor de media. Daarnaast gaan we in op de structuur, de opbouw, het schrijven van heldere en pakkende koppen en leads. Aansluitend wordt de juiste timing en verspreiding van het persbericht besproken.
PR- & voorlichtingsteksten
U leert alles over de eigenschappen van PR- en voorlichtingsteksten. De opbouw en structuur van deze teksten zijn bepalend voor het bereik van uw doelgroep.
Schrijven voor het internet
Schrijven voor het internet is anders dan op papier. De lezer wil vooral snel informatie vinden en geen lange teksten. U gaat aan de slag met korte artikelen en een digitale nieuwsbrief.