Opleiding: Training Toetsen van leeruitkomsten (BKE, didactische vaardigheden)
De training Kwaliteit van toetsen is een praktijkgerichte opleiding voor docenten en trainers. De training richt zich op het (verder) ontwikkelen van de competentie ‘Toetsen’.
Competentie toetsen:
De docent neemt bestaande toetsen af voor zijn vakgebied en beoordeelt de resultaten van zijn studenten. Toetsen en beoordelingsformulieren worden voorzien van toetstechnisch commentaar en toetsuitslagen worden geanalyseerd. Er wordt zowel formatief als summatief getoetst.
Iedere docent in het hoger beroepsonderwijs dient de basiskwalificatie examinering te behalen. Geïnspireerd door de competentie toetsen is de training Kwaliteit van toetsen ontwikkeld. Want dit is een belangrijke competentie voor iedere docent of trainer die op welke manier dan ook de prestaties en vorderingen van zijn studenten of deelnemers wil meten.
De Training Kwaliteit van toetsen is vooral gericht op deelnemers die werken als docent in het beroeps- en wetenschappelijk onderwijs of als trainer of opleider. Ook onderwijskundigen die adviseren op het gebied van toetsen kunnen hun competentie op het gebied van toetsen aanvullen. Tijdens de training wordt gewerkt aan een verbeterplan voor een toets uit de eigen praktijk.
De toetsing van de BKE voor deze training sluit bij aan bij de leeruitkomsten die staan vermeld in het rapport ‘Je ogen uitkijken’ (van Schilt-Mol e.a., 2020). Door de projectgroep is in kaart gebracht welke kwaliteiten docenten moeten bezitten om studenten te mogen examineren.
Deze kwaliteiten zijn:
- Je handelt binnen de context van het toetsbeleid en de toetsorganisatie
- Je handelt binnen een onderwijs- en toetsprogramma
- Je past toetskennis en –vaardigheden adequaat toe
- Je blijft toetsbekwaam
Deze kwaliteiten zijn binnen de competentie toetsen geconcretiseerd in leerdoelen, welke worden getoetst tijdens deze training.
De drie cursusdagen zijn verdeeld in 3 thema’s. Hieronder staat een overzicht van de thema’s.
- Dag 1: Toetscyclus en kwaliteitseisen, contextanalyse en Basisontwerp
- Dag 2: Toetsmatrijs, toetsconstructie, Toetsen afnemen en beoordelen
- Dag 3: Toetsanalyse, communiceren en registreren, Evalueren en verbeteren
Een aantal reacties van deelnemers na afloop van de training:
- “Leerzaam om aan de hand van een toetscyclus op de huidige processen te reflecteren”
- “Complimenten voor de organisatie en kwaliteit van de materialen”
- “Veel afwisselende werkvormen tijdens cursusdagen”.
- “De digitale oefeningen op de leeromgeving waren helpend; de review op het concept plan was ondersteunend”
De literatuur bij de Training Kwaliteit van toetsen is het boek: Bijkerk, L. (2015) Basis Kwalificatie Examinering in het hoger beroepsonderwijs (BSL, Houten). Daarnaast worden via de digitale leeromgeving ook nog andere bronnen aangereikt.