Opleiding: Google Analytics 4 Certified Professional

Opleiding Google Analytics 4 Certified Professional

Google Analytics 4, dé tool om inzicht te krijgen over de bezoekers van je website. Door de statistische gegevens op een effectieve wijze te analyseren kun je hierop inspelen om zo je online marketingdoelen te verhogen. Maar hoe zet je deze tool effectief in?

In de Google Analytics 4 Certified Professional opleiding verkrijg je diepgaand theoretisch en praktisch inzicht in Google Analytics 4. Alle basis- en geavanceerde facetten passeren de revue. Met de opgedane inzichten kun je je Google Analytics 4 account tot in diepte inrichten, analyseren en interpreteren. Bovendien leg je het officiële Google Analytics examen van Google af zodat je direct beschikt over een wereldwijd erkende en veelgevraagde certificering.

Voor wie is deze opleiding?

Wil je zelf aan de knoppen leren draaien of juist meer inzicht verkrijgen in de werkzaamheden van je online marketeer? Dan is deze training geschikt voor jou. Edumia is door de kleine groepen met veel persoonlijke aandacht gespecialiseerd in het opleiden van diegenen die vanuit de theorie direct praktijkgericht aan de slag willen.

Wij ontvangen cursisten die werkzaam zijn binnen multinationals/het MKB of als (zelfstandig) ondernemer. Ook ontvangen we cursisten die in-between-jobs zijn. Cursisten zijn werkzaam in een divers werkveld, van B2B tot B2C, van profit tot non-profit.

Voorkennis

Voorkennis van Google Analytics 4 is niet noodzakelijk.

Wat levert de opleiding je op?

  • Je verkrijgt diepgaande kennis over Google Analytics 4, zodat je zelf accounts kunt opzetten en geavanceerd kunt inrichten volgens de geldende privacyrichtlijnen (AVG).
  • Je verkrijgt diepgaande kennis over geavanceerde tracking technologieën (o.a. cross domain- en e-commerce tracking en de telmethode van belangrijke gebeurtenissen aanpassen), zodat je ieder Google Analytics 4 account kunt voorzien van de voor dat account meest geschikte tracking implementatie.
  • Je kunt belangrijke online marketing activiteiten meetbaar maken en interpreteren.
  • Je kunt de belangrijke KPI’s van je website inzichtelijk maken en interpreteren via conversies en trechters.
  • Je kunt zelf geavanceerde rapporten (verkenningen) opstellen die de wensen van jou en/of een organisatie bevatten.
  • Op basis van grondige geavanceerde statistische analyses leer je kansen ontdekken, zodat je het rendement van een website kunt verhogen.
  • Geslaagd voor het officiële Google Analytics examen, zodat je bent voorzien van een wereldwijd erkende en veelgevraagde certificering. Mocht je onverhoopt het examen niet behalen, dan kun je daags na de training het examen in eigen tijd gratis (en onbeperkt) digitaal herkansen.
  • De training wordt gebaseerd op het eigen Google Analytics account (en aanvullend je vragen), zodat je direct tijdens en na de training met concrete verbeterpunten aan de slag kunt.
  • Bij afronding van de training ontvang je een certificaat van deelname.

Hoe ziet de opleiding eruit?

De opleiding bestaat uit 3 dagen van 6 uur. Het programma is een goede mix van praktijk en theorie. Je doet veel theoretische inzichten op en gaat die in de praktijk toepassen. Ook op je eigen Google Analytics 4-account. De opleiding is opgebouwd uit 2 trainingen: Google Analytics 4 Basis en Google Analytics 4 voor Gevorderden, inclusief een onderdeel dat je voorbereidt op het examen tot Google Analytics 4 Certified Professional.

De opleiding ziet er als volgt uit:

Dag 1: Google Analytics 4 - the basics

Op dag 1 volg je de training ‘Google Analytics 4 voor beginners’. Het volgende komt aan bod:

  • Introductie Google Analytics 4 en uitleg kernbegrippen.
  • Google Analytics UA-versie vs. nieuwe GA4-versie.
  • Werking van Google Analytics 4 dataverzamelingen.
  • Privacyrichtlijnen in Google Analytics 4 (AVG).
  • Account structureren.
  • Interface en data interpretatie.
  • Vergelijkingen instellen en gebruiken.
  • Rapporten personaliseren.
  • Basis inrichting van Google Analytics 4 (o.a.):
    • IP-adressen uitsluiten.
    • Google-signalen activeren.
    • Belangrijke gebeurtenissen meetbaar maken.

Dag 2: Google Analytics 4 op gevorderd niveau

  • Korte terugblik op de Google Analytics 4 basis training (dag 1).
  • Geavanceerde inrichting van Google Analytics 4 (o.a.):
    • Campagneverkeer meetbaar maken (via UTM-tagging) en analyseren.
    • Verkeersbronnen uitsluiten van rapporten.
    • Cross-domain tracking instellen.
    • Zoekopdrachten op de site meetbaar maken.
    • Tools koppelen aan Google Analytics 4.
    • Gebeurtenissen (en belangrijke gebeurtenissen) meetbaar maken met Google Tag Manager.
    • E-commerce tracking.
  • Verkenningsrapporten instellen en analyseren (o.a. pad- en trechteranalyse).
  • Impact van attributiemodellen op advertenties.
  • Attributiepaden analyseren.

Dag 3: verder de diepte in

  • Korte terugblik op de Google Analytics 4 gevorderden training (dag 2).
  • Toepassing van extra functionaliteiten (o.a.):
    • Aangepaste definities voor meer context bij gebeurtenissen.
    • Instellen van aangepaste inzichten.
    • Inhoudsgroepen aanmaken.
    • Reguliere expressies gebruiken.
    • Extra mogelijkheden voor privacy regulatie (gegevens verbergen en Google Consent Mode).
    • Gegevens importeren.
    • BigQuery koppelen.
  • Dashboards samenstellen (koppeling met Looker Studio).
  • Voorbereiding op het examen.
  • Afleggen van het officiële Google Analytics examen.
Meer...
€1.975
ex. BTW
Beoordeling
9.7 (88)
Aangeboden door
Edumia B.V.
Onderwerp
Google Analytics gevorderden
Niveau
Duur
3 dagen
Looptijd
3 dagen
Taal
nl
Type product
training
Lesvorm
Klassikaal
Aantal deelnemers
Max: 10
Tijdstip
Overdag
Tijden en locaties
Rosmalen
di 19 aug. 2025
Utrecht
di 19 aug. 2025
Rosmalen
ma 22 sep. 2025
Utrecht
ma 22 sep. 2025
Rosmalen
di 21 okt. 2025
Utrecht
di 21 okt. 2025
Rosmalen
wo 19 nov. 2025
Utrecht
wo 19 nov. 2025
Keurmerken aanbieder
Google Partner
NRTO
UWV scholingsvoucher