Opleiding: 8D Problem Solving Process
8D Problem Solving Process.
Bij het aanpakken van problemen wordt maar al te vaak direct naar de oplossing gesprongen ('jumping to conclusions'), zonder een grondige analyse van de oorzaken. Het gevolg is dat de oplossing niet structureel is en het probleem zich opnieuw zal voordoen. Het 8D Problem Solving Process is een genormaliseerd stappenplan, waarbinnen in acht stappen een probleem wordt opgelost. Binnen de Automotive Industry vraagt men standaard om een 8D-aanpak als er problemen zijn met de geleverde producten. Ook andere sectoren gebruiken steeds vaker de 8D-aanpak bij het oplossen van problemen en het communiceren daarover.
Voor wie
Iedereen die direct of indirect betrokken is bij het oplossen van problemen en daarvoor een gestructureerde manier wil gebruiken. Afdelingen zoals productontwikkeling, productie en kwaliteit zullen hierin toegevoegde waarde vinden.
Doelstelling
Na deze training kunt u op een gestructureerde wijze problemen definiëren, analyseren, de oorzaak van het probleem achterhalen en problemen structureel voorkomen.
Inhoud
- 8D-methodiek en -stappenplan
- Teamsamenstelling
- Opstellen probleemdefinitie
- Afbakenen van projecten (Scope)
- Kwantificeren van het probleem (Pareto, Check Sheet, Bar chart, …)
- Opzetten van een ICA (Interim Containment Action)
- RCA – Root Cause Analysis
- SOLVE aanpak
- Opzetten van stroomdiagram
- Brainstorming (Ishikawa)
- 5Why methodiek en Is–Is Not
- Cause & Effect diagram
- Definiëren en implementeren van de PCA (Permanent Corrective Action)
- Preventie van het heroptreden van het probleem
- Teamerkenning
Deze training wordt Incompany gegeven. De inhoud wordt bedrijfsspecifiek gemaakt. Eigen cases en problemen worden tijdens de training behandeld.
Materiaal
De training voorziet in een trainingsmanual met daarin de presentaties en oefeningen.
Tijdens de training wordt gebruik gemaakt van Excel. Laptops met Excel zijn op aanvraag beschikbaar.