Opleiding: Weerstand bij veranderingen
Veel ondernemingsraden hebben in deze tijd te maken met organisatieveranderingen. Deze veranderingen gaan vaak gepaard met emotionele reacties op de werkvloer. Dit zijn uitingen van weerstand. Veel van deze reacties komen bij de OR of bij individuele OR-leden terecht. Dit kan voor OR-leden wel eens lastig zijn. Lastig, omdat een reactie niet als weerstand wordt herkend, omdat het betreffende OR-lid niet weet hoe er op te reageren, omdat de OR er anders tegenaan kijkt.
Deze cursus is bedoeld voor OR-leden die het verband tussen verandering en weerstand willen herkennen, die willen weten welke weerstandsmechanismen werknemers kunnen laten zien en die adequaat willen reageren op uitingen van weerstand.
Cursusdoelen
De deelnemers:
- benoemen de fases in een veranderingsproces;
- benoemen en herkennen bronnen van weerstand bij verandering;
- onderscheiden verschillende weerstandsmechanismen;
- beschrijven de invloed van de organisatiecultuur op het omgaan met veranderingen;
- onderkennen het verband tussen weerstand en behoeftes van medewerkers;
- weten hoe organisaties op weerstanden kunnen anticiperen;
- herkennen weerstanden in (emotionele) reacties van medewerkers;
- oefenen het omgaan met weerstanden.
Competenties als rode draad
SBI Formaat werkt met een OR-competentieprofiel. In de programmaonderdelen van deze cursus zijn devolgende competenties verweven: levelvaardigheid, organisatiesensiviteit.
SBI Formaat en de 17 SDG’s:
voor een betere en duurzame wereld voor iedereen
Met onze dienstverlening willen wij bijdragen aan de 17 doelen voor een betere wereld (de 17 SDG’s). In deze training gaan we in ieder geval aan de slag met onderstaande doelen:
4. Kwaliteitsonderwijs
Adequaat onderwijs is voor mensen in alle leeftijdscategorieën en in alle levensfasen van belang.
10. Ongelijkheid verminderen
Meer sociale samenhang: iedereen moet gelijke kansen krijgen om deel uit te maken van de sociale infrastructuur.