Opleiding: Opleiding Kwaliteitsmanager - Certified ASQ

Inhoud van de opleiding Kwaliteitsmanager - ASQ certified

Met deze opleiding Kwaliteitsmanager kunt u Certified Manager of Quality worden. Dit is een Americaanse graad in kwaliteitsmanagement van de American Society of Quality (ASQ). De opleiding Kwaliteitsmanager bestaat uit 9 dagdelen. U leert alles over kwaliteitsmanagement, organisatie inrichting, de rol van kwaliteitsmanager en het ontwerpen van het kwaliteitssysteem van uw organisatie. Met deze opleiding Kwaliteitsmanagement krijgt u de inhoud over kwaliteitssystemen in de volle breedte.

Kwaliteitsmanagement toepassen

Daarmee bent u in staat kwaliteitsmanagement in uw eigen organisatie toe te passen en de rol van kwaliteitsmanager professioneel uit te voeren. Dat maakt deze opleiding Kwaliteitsmanager uniek en effectief. U kunt precies die onderwerpen selecteren en uitwerken die voor uw organisatie van toepassing zijn. Aan het einde van deze kwaliteitsmanagement cursus gaat u naar huis met kennis over kwaliteitsmanagement, een uitgewerkt plan voor kwaliteitsmanagement en een dagindeling voor uzelf als kwaliteitsmanager. Ook heeft u na deze Kwaliteitsmanagement opleiding kennis over ISO 9001 en andere systemen voor Total Quality Management.

Certified Manager of Quality

Aan het einde van deze opleiding voor Kwaliteitsmanager, dan wel Manager of Quality, kunt u het examen doen. Dat is geen verplichting, maar een optie. U kunt de opleiding ook doorlopen zonder examen. Wilt u wel het examen doen en het certificaat behalen, dan begeleiden we u met de inschrijving, de oefenexamens en het online examen. Het resulaat is dat u Certified Manager of Quality op uw c.v. kunt zetten.

Programma Opleiding Kwaliteitsmanagement:

De studiebelasting is 1 dagdeel les (3,5 uur) per 1 of 2 weken en 1 dagdeel zelfstudie (4 uur) per week. De cursusdagen worden om de week of om de twee weken gegeven, zodat u tijd heeft voor de zelfstudie en oefeningen. 

Dagdeel 1. Leiderschap en kwaliteitsmanagement

Inzicht creëren in het feit dat alle ontwikkeling begint bij leiderschap. Leiderschap ontstaat niet toevallig, maar moet worden georganiseerd om een doel te realiseren. Eén van de belangrijkste onderdelen van leiderschap is de realisatie van samenwerking tussen collega’s en afdelingen in de uitvoering van het werk om de productkwaliteit te borgen. De onderwerpen zijn:

  • Organisatiestructuren
  • Hiërarchie versus procesflow en het primaire proces
  • Functieomschrijvingen van managers en de kwaliteitsmanager
  • Verantwoordelijkheid managers en kwaliteitsmanager
  • Samenwerking en teamwork voor kwaliteitsmanagement

Dagdeel 2. Kwaliteitsmanagement in de organisatiestrategie

Ontdekken dat kwaliteitsmanagement geen doel op zich is, maar een onderdeel van de organisatiestrategie. Kwaliteitsmanagement moet richting krijgen door een heldere strategie met doelen en een plan voor kwaliteitsmanagement. De kwaliteitsmanager helpt mee met de directie om deze strategische ontwikkeling te ontdekken en te kiezen om de concurrentie voor te blijven en een hoge klanttevredenheid te realiseren. De onderwerpen zijn:

  • Strategische planning en jaarplanning voor kwaliteitsmanagement
  • Strategische modellen
  • Strategische analyses
  • Dashboards en KPI's
  • Beleidsvorming en implementatie kwaliteitsmanagement

Dagdeel 3. Managementstructuur en kwaliteitssysteem

Ontwikkeling van kwaliteitsbeleid of een kwaliteitsplan met de onderdelen die nodig zijn om kwaliteitsmanagement in te richten. De kern hiervan is het kwaliteitsmanagementsysteem, maar ook onderdelen als projectmanagement, financieel management en human resource management zijn hiervan onderdeel en moeten samenwerken. De onderwerpen zijn:

  • Missie van kwaliteitsmanagement
  • Managementtheorieën
  • Kwaliteitsmanagementsysteem
  • Modellen voor kwaliteitsmanagement, zoals ISO 9001
  • Projectmanagement

Dagdeel 4. Kwaliteitsmanagement technieken

Praktische technieken leren die breed in de organisatie moeten worden toegepast, niet alleen door de kwaliteitsmanager. Deze technieken zijn bedoeld voor de procesbeheersing en procesverbetering. Zowel Quality Assurance als Quality Control (QA/QC) komen aan bod. De onderwerpen zijn:

  • Problem Solving
  • Proces management
  • Lean Manufacturing en de samenwerking met kwaliteitsmanagement
  • Processen meten en analyseren: quality assurance en quality control (QA/QC)
  • Statistical process control (SPC)

Dagdeel 5. Klantgerichte organisatie en CRM

Leren dat kwaliteitsmanagement is gebaseerd op de wensen van de klanten. De overeenkomsten met de klanten en hun behoeften zijn leidend in de uitvoering van het werk. De onderwerpen zijn:

  • Customer requirements
  • External Critical-to-Quality
  • Klantsegmentatie
  • CRM systemen en kwaliteitsregistraties
  • Klanttevredenheid

Dagdeel 6. Supply chain management

Inzicht in ketenmanagement ontwikkelen en de manier waarop met leveranciers wordt omgegaan. Management van leveranciers voor toename van de eigen leverbetrouwbaarheid en het rendement van de organisatie. De onderwerpen zijn:

  • Leveranciersselectie
  • Risicomanagement
  • Meten leveranciersprestaties
  • Certificatie en samenwerking
  • Ingangscontrole

Dagdeel 7. Talent management voor kwaliteitsborging

Ervaring opdoen met de ontwikkeling van een talent management programma. Leren en trainen zijn essentiële aspecten van het vermogen van een organisatie om elke dag te presteren én om elke dag een klein beetje aan te passen aan de veranderende wereld om ons heen. De onderwerpen zijn:

  • Trainingsplan
  • Organisatie van training en opleiding
  • Trainingsproces
  • Effectiviteit van trainingen en opleidingen
  • Leermethoden

Dagdeel 8. Certificatie ISO 9001 en het kwaliteitshandboek

Met de kennis van voorgaande dagen bent u in staat uw organisatie te begeleiden in het voldoen aan compliance regels en certificatie voor ISO 9001 en andere normen. De onderwerpen zijn:

  • Inhoud ISO 9001
  • Kwaliteitsmanagementsysteem volgens ISO 9001 en andere normen
  • Kwaliteitshandboek volgens ISO 9001
  • Compliance management en procedures
  • Certificatie ISO 9001

Dagdeel 9. Voorbereiding Certified Manager of Quality

Voorbereiding op het examen voor Certified Manager of Quality. Doornemen van de criteria en de examenstof. Oefententamens en het leerprogramma maken. De onderwerpen zijn:

  • Body of Knowledge, examenstof bespreken
  • Uitwerking leerplan voor certificatie
  • Oefen examens maken
  • Literatuur doornemen
  • Plan voor certificatie maken
Meer...
€1.450
ex. BTW
Beoordeling
8.3 (3)
Aangeboden door
Patagonia Opleidingen
Onderwerp
Niveau
HBO
Duur
De cursus bestaat uit 9 dagdelen van 13:00 tot 16:30 uur met telkens1 of 2 weken tussen de cursusdagen. Daarmee krijgen de deelnemers de tijd hun huiswerk uit te voeren. Naast de cursusdagen is de studiebelasting 4 uur per week.
Looptijd
9 dagen
Taal
nl
Type product
opleiding
Lesvorm
Klassikaal
Aantal deelnemers
Min: 3
Max: 12
Tijdstip
Overdag
Keurmerken aanbieder
NRTO
ISO 9001:2015
ASQ Certificering
ISO register