Opleiding: MBO Business Management (1 jaar) (Thuisstudie)
Heb jij de ambitie om aan het werk te gaan in een managementfunctie? Het is dan fijn als je een solide basis hebt op het gebied van bedrijfskunde. Kennis van algemene bedrijfsvoering, financiën, marketing en personeelsmanagement zijn belangrijke onderwerpen voor het management. Deze onderwerpen komen allemaal aan bod in de 1-jarige opleiding MBO Bedrijfskunde. Je leert de structuur van een organisatie op te zetten en je brengt door middel van een SWOT-analyse de kansen en bedreigingen in kaart. Je leert budgetten op te stellen en te bewaken en de financiële balans op te maken. Ook het personeelsbeleid mag niet ontbreken. Je krijgt inzicht in het competentiegericht werken en het opleidingsbeleid binnen organisaties. Kortom een veelzijdige en interessante opleiding. Na afloop van deze opleiding beschik jij over een brede basiskennis van bedrijfskunde.
Barst jij van de ambitie en wil jij via een opleiding jouw skills maximaal benutten en verbeteren? Flex Academy - Thuisstudie is dé thuisopleider voor mensen met tomeloze ambitie. Verbeter je huidige functioneren of geef een nieuwe impuls aan je loopbaan! Tijdens de opleiding kun je met vragen terecht bij jouw persoonlijke StudieCoach. Je werkt in jouw eigen studietempo aan jouw persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen situaties wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Per module heb je vier geplande contactmomenten met jouw StudieCoach. Hierbij krijg je een korte toelichting op de theorie. Je plant deze contactmomenten samen met je StudieCoach. Samen met jouw StudieCoach behaal jij een optimaal leerrendement!
Voor wie?
Deze opleiding is ontwikkeld voor iedere (startende) manager of ondernemer die meer inzicht wil hebben in de basisbegrippen van bedrijfskunde.
Vooropleiding
Flex Academy stelt geen specifieke eisen aan jouw vooropleiding voor het volgen van deze MBO-opleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen per module. Je doorloopt de studielessen in je eigen studietempo in de online leeromgeving. De studieduur is per module 3 maanden. Je dient deze opleiding wel binnen de totale tijd afgerond te hebben. Per module heb je vier geplande contactmomenten met jouw StudieCoach. Hierbij krijg je een korte toelichting op de theorie. Je plant deze contactmomenten samen met je StudieCoach. Daarnaast kun je altijd bij jouw StudieCoach terecht met vragen op de lesstof.
Leerdoelen
- heb je inzicht in de vormen van organisaties
- weet je hoe je SMART-doelen kunt bepalen
- ben je in staat om organisatiestructuren te herkennen
- kun je een SWOT-analyse uitvoeren
- heb je inzicht in de balans en de winst- en verliesrekening
- weet je hoe je een integrale kostprijs kunt berekenen
- ben je in staat om te sturen op vaste- en variabele kosten
- kun je sturen op liquiditeit en solvabiliteit
- heb je inzicht in de marketingmix
- ben je in staat om marktonderzoek uit te voeren
- ben je in staat om een concurrentieanalyse te maken
- heb je inzicht in marktontwikkelingen
- heb je inzicht in personeel en organisatie
- ben je in staat om werving en selectie toe te passen
- kun je sturen op opleidingsbeleid
- ben je in staat om een personeelsplanning te maken
Programma
Tijdens deze MBO-opleiding komen de volgende modules aan bod:
Inhoud van Module 1
Module - MBO Management en Organisatie- De basis van management en organisatie
- Organisatiestructuren
- Visie, missie en strategie
- Interne- en externe analyse
- SWOT analyse
- Organisatievormen
- SMART-doelen bepalen
- Timemanagement
Inhoud van Module 2
Module - MBO Werken met Financiën- De basis van werken met financiën
- Analyses en budgets
- Commerciële berekeningen
- Kosten en opbrengsten
- Liquiditeit, solvabiliteit en rentabiliteit
- Integrale kostprijs
- Vaste- en variabele kosten
- Financiën in de praktijk
Inhoud van Module 3
Module - MBO Basiskennis van Marketing- De basis van marketing
- Marketingmix
- Consumentengedrag
- Product- en prijsbeleid
- Promotie
- Marktonderzoek
- Concurrentieanalyse
- Marktontwikkelingen
Inhoud van Module 4
Module - MBO Personeel en Organisatie- De basis van personeel en organisatie
- Personeelsbeheer
- Werving en selectie
- Selectiemiddelen en selectieproces
- Planning van personeel
- Competentiegericht werken
- Opleidingsbeleid
- Functionerings- en beoordelingsgesprekken
Certificaat
De opleiding MBO Business Management (1 jaar) geeft jou de mogelijkheid om het diploma te behalen:
- MBO Business Management (1 jaar)
Tijdens de opleiding schrijf je voor iedere module een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële diploma van deze opleiding.