Mensen met een hoog sociaal kapitaal hebben succes

Mensen met een netwerk dat bestaat uit verschillende groepen uit de maatschappij komen sneller op nieuwe ideeën dan personen die alleen met gelijkgestemden omgaan. Ook zullen hun ideeën eerder worden gehoord. Dit leidt tot nieuwe kansen op promotie en hogere beloningen.

Personen met weinig diverse contacten, krijgen minder stimulansen en hebben meer moeite hun visies uit te leggen aan andere groepen. Dat leidt tot minder promoties en een gemiddelde beloning. Dit blijkt uit onderzoek van de Chicago Graduate School of Business dat is uitgevoerd door de sociologen Hobart Williams en Ron Burt.

Groepsvorming
Het basisprincipe van het onderzoek is dat mensen over de hele wereld er toe neigen om kleine groepen te vormen om mee samen te werken in een kantoor of in een project. Daarnaast vormen we ook groepen met andere mensen in andere situaties. Al deze groepjes en clusters hebben gevolgen voor de manier waarop informatie wordt gedistribueerd. 'Informatie op zich betekent niets, alleen in de interactie tussen groepen gebeurt er iets. Alleen als er diversiteit is ontstaan er nieuwe ideeën',stelt Burt.

Sociaal kapitaal
Mensen met een hoog sociaal kapitaal zijn mensen die contact hebben met veel verschillende groepen. Managers zouden volgens Burt deze kennis moeten toepassen door er voor te zorgen dat er diversiteit binnen en tussen groepen ontstaat.

(bron: ZIBB)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>