Wat mensen echt motiveert?

Een van de lastigste taken van managers is om mensen zover te krijgen om hun uiterste best te doen. Met gemotiveerd personeel ziet het leven van de manager er op zich zonnig uit.

Maar wat motiveert medewerkers om hun beste beentje voor te zetten? Wat is effectief?
1. De drive om te verwerven heeft betrekking op materiële goederen (voedsel, kleding, huis, geld enzovoort) én immateriële 'ervaringen' (van amusement en vakantie tot statusverhogende zaken als promotie en een directiefunctie).
2. Ten tweede is er de drive om emotionele banden aan te gaan ('bonding') - met familie, vrienden en collega's, maar ook met de organisatie, verenigingen en dergelijke.
3. De drive om te begrijpen houdt in dat mensen de wereld om hen heen willen doorgronden. We willen gebeurtenissen bevatten en de zin van dingen begrijpen.
4. De drive om te verdedigen tot slot houdt in dat we onszelf, ons bezit, de dingen die we hebben bereikt, onze familie en vrienden en onze ideeën en opvattingen willen beschermen tegen dreigingen van buitenaf.

Het blijkt dat organisaties alle vier deze basale emotionele drives moeten zien te vervullen, want dat leidt aantoonbaar tot optimaal gemotiveerd personeel. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Elke drive moet langs een andere weg worden vervuld:
- De drive om te verwerven is het makkelijkst te vervullen door een beloningssysteem op te zetten dat onderscheid maakt tussen goede en slechte presteerders, dat beloningen aan prestaties koppelt en dat de beste mensen mogelijkheden biedt om verder te komen.
- De behoefte aan bonding vervul je het makkelijkst door een cultuur te creëren die is gericht op teamwork, samenwerking, openheid en vriendschap.
- De menselijke drive om te begrijpen is het makkelijkst te vervullen via het job design: ontwerp functies zodanig dat ze zinvol, interessant en uitdagend zijn.
- De behoefte van mensen om te verdedigen, vervul je het makkelijkst door ervoor te zorgen dat de systemen voor performancemanagement en middelentoewijzing eerlijk, betrouwbaar en transparant zijn.

Managers kunnen medewerkers helpen bewuster te worden van hun motieven. Hierdoor krijgen medewerkers een beter beeld van hun behoeften en stijgt de motivatie in die behoeften te voorzien. Een taak van de manager is te zorgen van aansluiting tussen die behoeften en de taken van de medewerkers.

Maccoby (1988) formuleerde ooit de volgende motieven:
overleven
er bij horen
genieten
weten en bekwaam zijn
spelen
integer zijn
iets betekenen

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>