Innovatie ontstaat in de dagelijkse praktijk

Als een industrieel bedrijf wil vernieuwen om de concurrentie de baas te blijven, moet het oog hebben voor de markt en de informatie van deze markt voortdurend proberen in te passen in de eigen productie. Maar hoe vergroten managers de strategische innovatie van hun bedrijfseenheid?

Innovatieve ideeën ontstaan doorgaans eerder binnen de dagelijkse productie-eenheden, dan op afgezonderde ontwikkelingsafdelingen.

Er zijn drie soorten managementmechanismen te onderscheiden:

mechanismen die het bedrijf stimuleren om marktinformatie beter te herkennen,

mechanismen om de herkende informatie beter te assimileren, en

mechanismen die het bedrijf ertoe aanzetten om gemakkelijker op basis van herkende informatie te handelen.

Praktijk voor theorie
Het is erg zinvol de meest innovatieve klanten te raadplegen voor nieuwe zakenideeën, terwijl algemeen desk research minder oplevert. Vooral mechanismen die de assimilatie van marktinformatie verhogen, blijken cruciaal. Daarom is het belangrijk om in een bedrijf regelmatig interne discussies te houden over het beeld dat men heeft van de markt en de klanten.

Bovendien blijken ideeën voor strategische innovatie voornamelijk te ontstaan in en tijdens het uitvoeren van de dagelijkse zaken, wat de waarde van afgezonderde afdelingen voor business development in twijfel trekt. Daarentegen lijkt beter om de effectieve invoering van strategische innovatie-initiatieven wel in aparte eenheden plaats te laten vinden.

Meer over dit onderwerp op: InnovatiefOrganiseren.nl

(bron: Managersonline.nl)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>