Drie hindernissen bij klantgedrevenheid

Van de Fortune top-100 bedrijven claimt 80 procent 'klantgedreven' te werk te gaan. Diezelfde klant kan dagelijks beoordelen of dit allemaal holle retoriek is of waarheid. Om daarna met de voeten te stemmen. Interne hindernissen zorgen dat bedrijven, hoe zeer ze dat ook wensen, minder klantgedreven zijn dan ze zouden willen. Daarover bericht het magazine Marketing Management.

1. Verkokering
Veel afdelingen of units opereren relatief zelfstandig, zonder onderling overleg.

2. Marktsegmentering werkt in de praktijk niet
Op papier zijn marktsegmenten met enige speurwerk te onderscheiden. Maar zijn deze segmenten ook apart te benaderen? Hebben ze overeenkomsten qua mediagedrag? En: voegen de segmenten wel voldoende waarde toe?

3. Afrekenen op omzet en marktaandeel
Dit zijn korte termijndoelstellingen. Het gaat er ook om in hoeverre marketingactiviteiten waarde toevoegen voor de klant. Dat is vaak lastiger te bepalen dan de omzet, en wordt daarom ten onrechte onder het tapijt geschoven.

Attitude
Bij voorkeur heeft een bedrijf een aparte marketingfunctie met een eindverantwoordelijke in de Raad van Bestuur. Maar dat alleen is niet genoeg: het moet uiteindelijk een breed gedagen attitude zijn.

(bron: Managersonline.nl)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

N.Dragt
Het lijkt er toch maar weer op, dat gemakzucht en snelle oplossingen het systeem in standhouden.
Het komt zelfs naar voren in zo'n korte samenvatting van een artikel van een andere website.
Verwijs dan gewoon naar de andere website, met een waarde oordeel. Iets in de trent van: belangrijk, leerzaam, leesbaar, leuk, vernieuwend, interessant, herkenbaar, moet je gelezen hebben, inzichtelijk.
Daar heb ik meer aan, dan een opsomming van drie punten.