Opnieuw tegenslag voor vracht over de gracht

De gemeente Amsterdam heeft een haat-liefde relatie als het gaat om vervoer over water. Amsterdam onderzoekt de mogelijkheden om meer goederen over de grachten te vervoeren. Vervoer over water moet het verkeer over de weg ontlasten. ‘Een goede zaak’, aldus stadslogistiek expert Walther Ploos van Amstel. Hij reageerde eerder uitgebreid op de goede voornemens van de gemeente Amsterdam.

Watervisie

De plannen van de gemeente Amsterdam staan in de ‘Watervisie Amsterdam 2040′ die vorig jaar verscheen. De distributie van goederen over de Amsterdamse grachten maakt op dit moment minder dan 1 procent uit van alle transporten in de stad. Tegelijkertijd loopt het bevoorradingsverkeer in het centrum tegen zijn grenzen aan. ‘Goederenvervoer over water is een interessant, duurzaam alternatief’, schrijft de gemeente in de Watervisie.
Daarom moeten er meer plekken en steigers komen waar goederen kunnen worden in- en uitgeladen. Ook moeten er geschikte locaties zijn voor de overslag van de goederen van vrachtwagen of binnenvaartschip op kleinere boten. Bij het soort goederen denkt de gemeente vooral aan afval en bouwmaterialen, omdat veel bouwplaatsen aan het water grenzen. Maar, het ziet er somber uit. Amsterdam dreigt opnieuw het goederenvervoer over water te verliezen door politiek gehaspel.

Ligplaatsen verdwijnen

De enige twee aanbieders van binnenstedelijk elektrisch goederenvervoer over water in Amsterdam - Rederij Kees en Mokum Mariteam - dreigen de ligplaats voor hun elektrische schuiten op het Food Center Amsterdam en hiermee hun exploitatievergunning kwijt te raken. Dit heeft niet alleen verlies van arbeidsplekken als gevolg. Dat meldt Rederij Kees.

Doordat klanten van beide bedrijven nu hun toevlucht moeten nemen tot goederenvervoer over de weg, wordt het Amsterdamse verkeer én milieu zwaarder belast.

De aanleiding is een herontwikkeling van het Food Center Amsterdam. De verhuurder van het Food Center Amsterdam, de gemeente Amsterdam, heeft hierdoor de huurovereenkomst met Mokum Mariteam en Rederij Kees opgezegd. Per 1 oktober 2016 moeten de 2 bedrijven het gedeelde pand verlaten en zijn ze hun ligplaatsen kwijt. De gemeente Amsterdam en het bouwconsortium dat het gebied herontwikkelt, bieden geen alternatieve vestigings- en ligplaatsen. Rederij Kees en Mokum Mariteam gingen zelf op zoek naar een oplossing, maar voor een eventuele alternatieve ligplaats elders in de stad verleent het Havenbedrijf geen medewerking.

Negatieve gevolgen

Zonder ligplaats, kunnen sociale onderneming Rederij Kees en Mokum Mariteam geen elektrisch vervoer over water meer aanbieden. Hierdoor zullen er tientallen arbeidsplekken, waaronder arbeidsplekken voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, verloren gaan.

En hierdoor moeten Amsterdamse ondernemers, zoals Brouwerij de Prael, van stadslogistiek over de weg gebruikmaken, in plaats van over water, met negatieve gevolgen voor het verkeer en de luchtkwaliteit in Amsterdam. En dit terwijl het bestuur van Amsterdam zich in de nota Watervisie 2040 expliciet heeft uitgesproken om zich hard te maken voor goederenvervoer over water.
Rederij Kees en Mokum Mariteam staan met de rug tegen de muur en hebben nu het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad verzocht zich actief in te zetten om tot een goede oplossing van het probleem te komen.

Bron: Rederij Kees

Foto: Mike Schellekens

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Rene zijlstra
Als de gemeente de stadslogistiek serieus wil nemen moeten ze walther plots wethouder van mokum city logistiek maken
Rene zijlstra
Als de gemeente de stadslogistiek serieus wil nemen moeten ze Walther Ploos van Amstel wethouder van mokum city logistiek maken