De files veroorzaken we echt met z'n allen

TLN kwam weer met het bericht: 'files zelden door vrachtverkeer'.  TLN: "Eén ding is zeker: het komt meestal niet door de ongelukken met vrachtwagens, in tegenstelling tot wat veel mensen denken". Dat meldt TLN op basis van de jaarrapportage van de Stichting Incident Management Vrachtauto's (Stimva) over 2018. Een goed rapport.

Drukte is het probleem; 89,9 procent van het aantal files wordt domweg veroorzaakt door volle wegen. Slechts 1,4 procent door ongelukken met vrachtwagens en vrachtwagens met pech. Files als gevolg van ongevallen zijn verantwoordelijk voor 19,3 procent van de filezwaarte en het reistijdverlies en files als gevolg van pech voor 7,2 procent. De voertuigverliesuren als gevolg van drukte is 69,4 procent. Goed nieuws is dat het met de verkeersveiligheid in het wegtransport op snelwegen wel goed zit. Wel zijn er veel ongevallen met buitenlandse chauffeurs, volgens Stimva.

Half waar

Voor de stelling dat files zelden door vrachtverkeer komen is TLN al in 2012 door prof. Bert van Wee op de vingers getikt in NRC: "Als alleen wordt gekeken naar files veroorzaakt door calamiteiten met vrachtwagens dan klopt de claim. Maar dat is niet wat TLN beweert. Veel mensen zullen denken dat de transportorganisatie hier doelt op het totale aandeel van vrachtauto’s in de Nederlandse files. Terwijl dat aandeel veel groter is. Hoe groot precies is moeilijk te zeggen, maar onderzoeksbureau CE Delft gaat uit van zo’n 20 procent". NRC: half waar.

Het zou jammer zijn als de jubelstemming op de social media ertoe leidt dat transporterend en verladend Nederland vindt dat ze geen rol van betekenis hebben bij het mobiel houden van Nederland (en Europa). Transport is daarvoor te belangrijk voor onze economie. Goed transport is bitterhard nodig voor de groei van sectoren als bouw, tuinbouw en chemie. Als de transportkosten stijgen, dan daalt de commerciële actieradius van onze paprika’s, kunststoffen en bouwproducten. Dit betekent direct minder export en minder banen. Files en reistijdonvoorspelbaarheid zijn aanzienlijke margekillers.

Samen reistijdverlies aanpakken

Zonder transport staat alles, echt alles stil. Laten ons door de file-claim vooral niet in slaap sussen. Er is veel, heel veel innovatie in transport en distributie nodig om met elkaar die andere 99 procent van de files aan te pakken. Beter benutten, spreiden, bundelen, data delen, intelligente transportsystemen, meer binnenvaart en op sommige plekken meer asfalt helpen, naast meer aandacht voor verkeersveiligheid en incidentenmanagement. Ook transportsector heeft hierin innovatieve rol.

Walther Ploos van Amstel.

 

Grafiek: Stimva

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>