Congestie-excuses in Amsterdam

De aanbesteding van 37 diesel vuilniswagens door de gemeente Amsterdam maakte afgelopen week nogal wat los, en ook de excuses waarmee de gemeente kwam, kreeg de nodige en terechte kritiek van onder andere Walther Ploos van Amstel.

Hij vroeg zich hierbij af waarom het beleid zich niet meer richt op het toch al gewenste transport over water, en dat riep bij mij dan weer de vraag op hoe elektrische vuilnisschepen, passagiersschepen en vooral veerponten straks van stroom worden voorzien en of bijvoorbeeld het GVB dan ook gaat roepen 'sorry mensen, we hebben die E-veerponten weer afbesteld want er is te weinig capaciteit om die 500 tot 1000 kW laadpalen aangesloten te krijgen, en blijven dus maar op diesel varen'.

Het goede nieuws is dat het bedrijf S4-Energy betrokken hoopt te worden bij die laadvoorzieningen, en dat hun vliegwiel hybride batterij kan zorgen dat die benodigde capaciteit fors naar beneden kan, waardoor er capaciteit over zou blijven voor andere gebruikers. Bovendien biedt deze opslagtechniek een uitgelezen kans om rem-energie van treinen op te slaan. Win-win-win zou je denken.

Het slechte nieuws is echter dat dit vraagt om een andere manier van aanbesteden dan waar de gemeente Amsterdam en GVB bereid toe zijn, als er al geen aanbestedingswetgeving in de weg staat. Daarbij zou hergebruik van rem-energie vragen om samenwerking tussen vervoerder, gemeente, NS, Prorail, Liander en Hedgehog Applications, en dat is het laatstgenoemd bedrijf de afgelopen tien jaar niet gelukt.

Bedrijven kunnen misschien beter stoppen met investeren in duurzame innovatie totdat aanbestedende diensten bij wet gedwongen worden dit duurzaam en innovatief te doen. Dit laatste zou ik nog willen illustreren met de opdracht die het GVB meegaf bij onderzoek naar duurzame aandrijftechniek door vijf (!) onderzoeksbureaus en luidde: ‘Voor de uitvoering van de veerdiensten volstaan enkel bewezen technieken: Amsterdam wil geen pilots op het IJ houden met de veren. Het veilig en betrouwbaar uitvoeren van de diensten staat centraal; duurzaamheid is volgend.”

Misschien leest u dit anders, maar ik lees dat duurzaam gevaarlijk zou kunnen zijn en pilots daarmee ongewenst.

Ernst-Jan de Groot

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>