Channels

Kritische opwaartse (bottom-up) communicatie is essentieel voor een goede besluitvorming binnen organisaties. De organisatietop staat vaak gevaarlijk ver af van de werkvloer, van de professionals en van diegenen die een sleutelrol spelen in de implementatie van hun besluiten.

Een vrije informatiestroom in twee richtingen is eerder uitzondering dan regel binnen organisaties. Dit heeft alles te maken met barrieres die door de menselijke psyche worden opgeworpen. Zaken als onder meer groepsdenken, narcisme, attributie, defensief gedrag als gevolg van de menselijke behoefte aan goedkeuring, zelfcensuur en te veel zelfvertrouwen leiden niet alleen tot foutieve besluitvorming, maar ook tot een communicatiekloof tussen top en werkvloer en een gebrekkig draagvlak voor topdown besluiten.

Om deze valkuil te omzeilen moet men experimenteren met `upward` communicatie en 360 graden feedback; evaluatie van positieve – en vleiende – feedback die net zo streng is als die waaraan negatieve feedback onderworpen wordt en regulier formeel en informeel contact tussen topmanagement en staf op alle niveaus.

(bron: RECRUITER)

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x