Kritische opwaartse (bottom-up) communicatie is essentieel voor een goede besluitvorming binnen organisaties. De organisatietop staat vaak gevaarlijk ver af van de werkvloer, van de professionals en van diegenen die een sleutelrol spelen in de implementatie van hun besluiten.
Een vrije informatiestroom in twee richtingen is eerder uitzondering dan regel binnen organisaties. Dit heeft alles te maken met barrieres die door de menselijke psyche worden opgeworpen. Zaken als onder meer groepsdenken, narcisme, attributie, defensief gedrag als gevolg van de menselijke behoefte aan goedkeuring, zelfcensuur en te veel zelfvertrouwen leiden niet alleen tot foutieve besluitvorming, maar ook tot een communicatiekloof tussen top en werkvloer en een gebrekkig draagvlak voor topdown besluiten.
Om deze valkuil te omzeilen moet men experimenteren met `upward` communicatie en 360 graden feedback; evaluatie van positieve - en vleiende - feedback die net zo streng is als die waaraan negatieve feedback onderworpen wordt en regulier formeel en informeel contact tussen topmanagement en staf op alle niveaus.
(bron: RECRUITER)
Gerelateerde artikelen

Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>